A gázai tűzszünet és a béke megteremtése után azonnal egy újabb óriási kihívás vár ránk.


Drága és veszélyes lesz a Gázai övezet újjáépítése - írta meg a Világgazdaság. A lap hozzáteszi: romokban a lakóházak és az infrastruktúra, ezért a Gázai övezet újjáépítése külföldi segítséget igényel, de annak feltételei lesznek.

Az izraeli tűzszüneti megállapodás híre némi megnyugvással tölti ugyan el a palesztinokat, de nagy kihívások állnak még előttük, amelyek közül kiemelkedik a Gázai övezet újjáépítése. Ehhez masszív nemzetközi segítségre lesz szükségük.

A másfél éve tartó összecsapások következtében az övezet szörnyű állapotban van, a lakóépületek több mint 70%-a súlyosan megsérült vagy teljesen tönkrement – ez több mint 170 ezer helyreállítandó ingatlant jelent. Hasonló helyzet áll fenn a létfontosságú infrastruktúrák terén is, beleértve a kórházakat, iskolákat és közszolgáltatásokat.

Az ENSZ előrejelzése alapján az újjáépítési költségek várhatóan túllépik a 80 milliárd dollárt, és a több mint 42 millió tonna törmelék eltakarítása további 1,2 milliárd dollárt fog felemészteni – hívta fel a figyelmet a jordániai Roya News. (Az amerikai dollár jelenlegi árfolyama 399,5 forint.)

A világszervezet arra is felhívta a figyelmet, hogy a romok eltakarítása nem csupán drága, hanem nagyon komplex és időigényes művelet is lesz a fel nem robbant bombák, a veszélyes anyagok - például az építéshez annak idején használt azbeszt - és a betemetett holttestek miatt.

Az ENSZ tavaly áprilisi elemzése alapján a munka akár 14 évig is elnyúlhat, míg az új lakóházak felépítése legalább 2040-ig elhúzódhat, sőt, a helyzet bonyolultságától függően akár évtizedekkel is meghosszabbodhat. Ez különösen attól függ, mennyire korlátozza Izrael az építőanyagok bevitelét, ami jelentősen befolyásolhatja a folyamatok ütemét és hatékonyságát.

Az infrastruktúrát ért károkról nincs friss becslés, de egy éve a Világbank 18,5 milliárd dollárral számolt. Ez az összeg azóta nyilvánvalóan emelkedett, mert a segélyszervezetek januári beszámolója szerint a háború előtti vízhálózatnak a negyede sem maradt működőképes, az úthálózat 68-92 százaléka megrongálódott, tudósított az ír közszolgálati rádió és televízió, az RTE internetes oldala.

Related posts