A tehetősök még inkább megerősítették pozícióikat - Magyarországon is.
Az év végére a hazai privátbanki szektor 48 ezer ügyféllel büszkélkedhet, ami 5%-os növekedést jelent a 2023. decemberi adatokhoz viszonyítva. Ugyanakkor ez a szám elmarad a 2022-es szinttől – derült ki a Blochamps által végzett felmérésből. A következő évben, 2025-re sem prognosztizálnak ügyfélszám-növekedést, így a szektor számára a legnagyobb kihívást a meglévő ügyfélkör megtartása jelenti.
A privátbanki szolgáltatások területén tapasztalható vagyonkezelési tendencia továbbra is felfelé ível: míg 2022-ben a kezelt vagyon 16%-kal nőtt, addig 2023 októberére ez a növekedés már elérte a 22,4%-ot. A privátbanki szektorban a tavalyi 8575 milliárd forint helyett immár 10500 milliárd forintnyi tőke áll ügyfeleik rendelkezésére.
Prognózisuk szerint a trend fennmarad, sőt, akár tovább is gyorsulhat: a privátbanki elemzőcég szerint
Az előrejelzések szerint 2025 végére az ügyfelek számláinak összértéke akár a 13 ezer milliárd forintot is túllépheti.
- sommázta Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezetője az immár tizenhatodik alkalommal összeállított privátbankári interjúkötetben szereplő várakozásait. A hazai privátbanki szolgáltatók gyorsfényképének megállapításai szerint ügyféligény szempontjából az inflációs nyomás komoly hatást gyakorolt a befektetési stratégiákra, hiszen a szerényebb hozamszintű évek után tört ránk két éve. A vagyonos ügyfelek egyébként is jóval tudatosabban közelítik meg pénzügyi döntéseiket, mint akár csak 3-5 éve, immár nem csak elvárják, hogy a szolgáltatók olyan megoldásokat kínáljanak, amelyek védelmet nyújtanak a vásárlóerejük elmúlt években megtapasztalt csökkenése ellen, de komplex vagyonkezelési struktúrában igénylik a kiszolgálást - olvasható a közleményben.
A szakértő véleménye szerint a legnagyobb kihívás abban rejlik, hogy...
A pénzromlás ütemének lassulása még nem gyűrűzött be teljesen az ügyfelek mindennapi tapasztalataiba, ezért a hozamelvárások továbbra is az egekben járnak, míg a piaci hozamszintek fokozatosan a fenntarthatóbb szintek irányába mozdulnak el.
A szegmentáció a piacon ellentétes irányú változásokat eredményezett: míg egyes szolgáltatók jelentősen megemelték a privátbanki szolgáltatásokhoz szükséges belépési vagyoni küszöböket, addig mások éppen ellenkezőleg, lehetőséget biztosítottak az alacsonyabb jövedelmű prémium és affluens ügyfelek számára, így szélesebb réteget célozva meg.
Karagich István véleménye szerint a kisebb hazai szolgáltatók, akik nem tudják bővíteni ügyfélkörüket, a kiemelkedő szolgáltatási színvonalra és a specializációra kell, hogy építsenek, mivel enélkül hosszú távon konszolidációs nyomás alá kerülhetnek. Ez a helyzet különösen élesebbé válik, amikor a nagyobb piaci szereplők elkezdik kihasználni az innovatív és digitális előnyöket a szolgáltatások és árképzés terén, így a verseny még élesebbé válik.
Nem vállalunk túl nagy kockázatot a jóslatunkkal, hiszen a vagyonkezelő szolgáltatók már most elkezdhetik a 2025-ös évre a "privátbanki ügyfélpénz vadászat éve" jelzőt.
2025-re az Államadósság Kezelő Központ számára jelentős feladatot jelent majd a lakossági állampapírok lejáratainak kezelése, mivel kétszer 1600 milliárd forintot meghaladó kifizetési kötelezettsége keletkezik a Prémium Magyar Állampapír aktuális éves kamatai miatt.
Karagich István nyilatkozata szerint a tervezett pénzügyi átcsoportosítás során a 3000 milliárd forintnyi összeg jelentős része befektetési alapokban fog elhelyezkedni, míg egy kisebb rész visszakerül az állampapírokba. A várakozások szerint a befektetési alapkezelők élvezhetik a főnyereményt, míg az újonnan érkező 1600 milliárd forint a privátbanki szektor számára nyújt majd kedvező lehetőségeket.