A Gucci táskák sem mentesülnek a kereskedelmi háború következményeitől.

Donald Trump elnök vámintézkedései aggodalomra adnak okot a luxusipar szereplői számára, mivel a várt amerikai fogyasztói növekedés helyett egy potenciális globális recesszió fenyegeti a 400 milliárd dolláros szektort. Az iparág szakértői attól tartanak, hogy a gazdasági feszültségek hatására csökkenhet a prémium termékek iránti kereslet, ami komoly következményekkel járhat a piaci dinamika szempontjából.
Egy Wall Street-i elemző prognózisa szerint a luxuscikkek globális piaca várhatóan 2 százalékkal csökkenhet ebben az évben, eltérve a korábban előrejelzett 5 százalékos növekedéstől.
Ha ez beigazolódik, az iparág leghosszabb visszaesését jelentené több mint két évtizede.
Trump vámemelései szélesebb körűek voltak, mint azt sokan előre jelezték, és Kína is reagált, ami végül kereskedelmi háborút indított el, megrázva a tőzsdék világát. A piaci visszaesés a luxusrészvényeket sem kímélte: az LVMH, a szektor vezetője, 2 százalékkal csökkent az év eleje óta, míg a Gucci márkát birtokló Kering részvényei drámaian, 31 százalékkal estek. A tehetősebb vásárlóik révén a Hermes és a Cartier mögött álló Richemont - bár szintén szenvedett - csupán 8, illetve 6 százalékos visszaesést könyvelhetett el.
Jelenleg minden figyelem az LVMH-ra irányul, hiszen április 15-én nyilvánosságra hozza első negyedéves pénzügyi jelentését. Az európai divat- és ékszeripar, beleértve az LVMH Louis Vuitton márkáját, a Chanelt és a Richemont Cartier termékeit, arra számít, hogy a tehetős amerikai vásárlók költéseinek növekedése ellensúlyozza a gyenge kínai keresletet. Az LVMH, a Kering és a Richemont várhatóan a márkáik árazási erejére támaszkodik majd, hogy megőrizzék nyereségüket a vámokkal szemben. Ugyanakkor a befektetők aggodalmát fejezik ki amiatt, hogy a 10 ezer dolláros bőrtáskák és arany karkötők iránti kereslet is csökkenhet, mivel a vásárlók a romló gazdasági kilátások következtében szorosabbra húzhatják a pénztárcáikat.
A március végéig terjedő három hónapra vonatkozó értékesítési jelentések előrejelzése szerint a luxusipar növekedése 0,5 százalékra lassulhat, szemben a tavaly év végén tapasztalt körülbelül 3 százalékkal. Ezt az előrejelzést a HSBC készítette, még a legutóbbi tőzsdei árfolyam-ingadozások előtt.
Az LVMH divat- és bőráru-részlege várhatóan stagnáló értékesítést jelent a konszenzus adatai szerint. A Moncler, amely április 16-án teszi közzé jelentését, várhatóan 1,3 százalékos értékesítésnövekedést mutat, míg a Hermesnél április 17-én közel 10 százalékos növekedésre számítanak. A Kering eladásai, amelyről április 23-án számolnak be, várhatóan közel 10 százalékkal csökkennek, amit a Gucci húz le, miközben a csoport annak átalakításán dolgozik.
Jelzésértékű, hogy a Citi kedden közzétett adatai szerint az amerikai hitelkártyás költések a luxusmárkákra 5 százalékkal csökkentek márciusban és februárban az előző év azonos időszakához képest, miután az előző két hónapban még növekedtek.
A Vontobel elemzői április elején felhívták a figyelmet a növekvő "luxusfáradtság" jelenségére, valamint az amerikai fogyasztói hangulat romlásának jeleire. Ezt követően a Trump által bevezetett vámok okozta piaci zűrzavar érkezett, amely jelentős hatással lehet az amerikai költési szokásokra.
Az Európai Unióból érkező termékekre kivetett 20%-os, míg a svájci árukra vonatkozó 31%-os amerikai importvámok várhatóan arra ösztönzik az európai luxusmárkákat, hogy körülbelül 6%-kal emeljék meg az amerikai piacon kínált áraikat, hogy megőrizzék nyereségüket, ahogyan azt az UBS elemzése jelzi. A Gucci, Chanel és Cartier márkák már márciusban 5-6%-os áremelést hajtottak végre egyes termékeik esetében a Citi jelentése szerint, amely további, magas egyszámjegyű emeléseket prognosztizál a következő hetek során. Amennyiben a vállalatok nem emelik áraikat, a Barclays előrejelzése alapján az LVMH divat- és bőráru részlegének kamat és adó előtti eredménye 1,5%-kal csökkenhet, míg a Prada és a Hermès esetében ez a csökkenés akár 2,4%-ra is rúghat. A Kering várhatóan 8,7%-os visszaeséssel nézhet szembe a Gucci alacsonyabb árazási ereje miatt, mivel a márka éppen átalakuláson megy keresztül, míg a svájci óragyártó Richemont 7,1%-os csökkenésre számíthat a becslések szerint.
Az európai luxusszektor nagyrészt megúszta a vámokat Trump első elnöksége alatt, a fokozott kereskedelmi feszültségek ellenére. Ezúttal a luxusipar vezetői abban reménykednek, hogy Bernard Arnault, az LVMH elnök-vezérigazgatója, aki részt vett Trump beiktatásán, képes lesz kihasználni kapcsolatait az amerikai elnökkel, hogy mentességet tárgyaljon ki az ágazat számára.
Forrás: Reuters
A címlapkép egyedi illusztrációként szolgál. A címlapkép forrása: Portfolio.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ