A Z generáció karrierje: Miért döntenek a fiatalok a vállalkozói életforma mellett?

Sokan hajlamosak azt gondolni, hogy a Z generáció tagjai lusták, válogatósak, és irreális elvárásokkal lépnek a munka világába. Az igazság azonban sokkal komplexebb: a fiatalok egyre inkább a saját vállalkozás alapítását választják, mert ezzel nagyobb szabadságra és függetlenségre tehetnek szert. Videós riportunkban olyan Z generációs vállalkozókat szólaltattunk meg, akik megosztják velünk tapasztalataikat és motivációikat.
A Deloitte 2023-as kutatása szerint a Z generáció közel fele tervezi, hogy vállalkozást indít. Ennek hátterében a digitális platformok demokratizáló hatása áll: a TikTok, az Instagram vagy a Shopify révén ma sokkal könnyebb piacra lépni, mint 10-20 évvel ezelőtt. A riportban megszólaló fiatal vezetők - köztük Mérő Alex és Nemeskéri Péter, a Cap Marketing alapítói, valamint Szekeres Bende, az OUT OF MOOD társtulajdonosa - egyetértenek abban, hogy az anyagi szabadság nem pusztán pénzt jelent, hanem függetlenséget és önálló időgazdálkodást is.
A pandémia új lendületet adott ennek a törekvésnek: a McKinsey adatai alapján a Z generáció több mint 60%-a ekkor határozta el, hogy saját kezébe veszi karrierje irányítását. Fontos számukra a fenntarthatóság és az értékalapú működés is - a First Insight kutatása szerint 62%-uk hajlandó zöld márkákat választani, még ha azok ára magasabb is.