Az ország újjáépítése a romos épületek árnyékában.
A Szerb Haladó Párt legutóbbi választási kampányának alappillérét az építkezések, beruházások alkották. Hidakat és utakat építünk, vasút szeli át az országot - nyilatkozta Aleksandar Vučić. A szerb elnök azzal is dicsekedett, hogy a Szabadka-Újvidék vasútvonalat a tervezett határidő előtt készült el, igaz, azóta sem sikerült átadni, vagyis ezen az útszakaszon továbbra sem járnak a vonatok. 2024 november elsején az újvidéki vasútállomás előtetője leomlott, ami 15 ember halálát okozta. Az ügyben azóta is folynak a kihallgatások, előállítások, a felújítási és építési dokumentumok közzététele, a tragédia az egész országra kiterjedő tilatkozási hullámot indított el, azonban továbbra sem tudni, hogy ki volt a felelős, és egyáltalán, hogy történhetett meg egy ilyen tragédia a frissen felújított vasúti állomáson.
Miért maradt átadás nélkül az Újvidék-Szabadka vasúti vonal?
November óta számos épülettel kapcsolatos gond merült fel. Olyan felújított létesítmények omlottak össze, amelyek korábban a város büszkeségei voltak, és a felüljárók is kezdenek instabillá válni. Emellett több befejezetlen projekt is a figyelem középpontjába került, nem beszélve a kritikus állapotú közintézményekről, amelyek sürgős beavatkozást igényelnek. Összegyűjtöttük azokat a problémákat, amelyek az újvidéki előtető összeomlása óta napvilágra kerültek.
Problémák adódtak a felújított vasútállomásokkal
Decemberben több vasútállomásra is felerősödött a figyelem, hiszen az év utolsó hónapja nem mentesült a különös eseményektől. A tavaly felújított ćuprijai vasútállomás plafonja egy részben leszakadt, így a festett falak mögött megbúvó gerendák és a tetőszerkezet is napvilágra kerültek, miután a vakolat leomlott. Az eset rávilágít a felújítások tartósságának kérdésére, és aggodalmat keltett az utazók körében.
Leszakadt az engedély nélkül felújított vasútállomás plafonja (Fotó)
Kevesebb mint 20 nappal az újvidéki vasútállomáson bekövetkezett tragikus esemény után a kínai kivitelezők, a CRIC és a CCCC levelet intéztek a Szerbiai Vasúti Infrastruktúrához. A levélben emlékeztették a szerbiai vállalatot arra, hogy a kínai partnerek korábban már felhívták a figyelmet az Újvidék és Szabadka közötti vonalon található állomások korára és állapotára. A kínai fél javaslatot tett arra, hogy a Szerbiai Vasúti Infrastruktúra végezzen alapos vizsgálatot az érintett szakaszon lévő állomásépületek használhatóságának és tartósságának felmérésére, külön kiemelve az újzsedniki és topolyai vasútállomásokat is.
A topolyai vasútállomás sem mentes a veszélyektől?
A szabadkai vasútállomás előtetőszerkezetére is hasonló módon irányították a figyelmet. A felügyelőség terepszemléje alkalmával a kivitelező felfigyelt arra, hogy az épület elöregedett részein bizonyos biztonsági kockázatok vannak jelen. A legkritikusabb problémák a szerkezet és a falak találkozási pontjainál észlelhetők, ahol a legnagyobb a sérülés veszélye.
A szabadkai vasútállomás előtetőjének gyenge pontjaira figyelmeztetnek a kínaiak
December végén pedig összeomlott egy épülőfélben lévő felüljáró, amely a Požarevac-Veliko Gradište-Golubac gyorsforgalmi úton. Az incidensben egy ember megsérült.
Összeomlott egy épülő felüljáró, és az illetékesek mintha hallgatásba burkolóztak volna.
Kritikán aluli állapotban lévő intézmények Azok az intézmények, amelyek kritikán aluli állapotban működnek, számos kihívással néznek szembe. Ezek a helyek gyakran nemcsak az infrastruktúrájuk, hanem a személyzet és a szolgáltatások minősége szempontjából is elmaradnak a kívánt szinttől. Az ilyen környezetekben dolgozó szakemberek gyakran küzdenek a megfelelő erőforrások hiányával, ami negatívan hat a munkájukra és az ellátottakra egyaránt. A kritikán aluli állapotok mögött sokszor pénzügyi problémák, rossz menedzsment vagy elavult szabályozások állnak. Az intézmények nem képesek megfelelni a modern elvárásoknak, és ez a problémák halmozódásához vezet. Az eredmény egy olyan helyzet, ahol az ellátottak és a dolgozók is szenvednek, a rendszer pedig nem képes betölteni a társadalmi szerepét. Fontos, hogy ezekre a problémákra felhívjuk a figyelmet, és sürgős reformokra van szükség ahhoz, hogy a jövőben a hasonló helyzetek elkerülhetők legyenek. Célzott intézkedések és közösségi összefogás révén lehetőség nyílhat a helyzet javítására, így biztosítva a megfelelő körülményeket minden érintett számára.
A felújított vasútállomások mellett egyre inkább a figyelem középpontjába kerültek azok az épületek, amelyek állapota sajnos nem éppen rózsás.
Riasztó körülmények egy vajdasági oktatási intézményben
Zentán a Stevan Sremac Általános Iskola tornatermét a felügyelőség bezáratta, így a diákok számára a felújítás befejezéséig nem áll rendelkezésre a sportolás lehetősége. Emellett a Zentai Közkórház Tüdőgondozójának is be kellett zárnia kapuit, mivel a 100 éves épület állapota nem felel meg a betegek ellátásának követelményeinek.
A Zentai Közkórház tüdőosztályának épülete bezárásra került.
A tornyosi Tömörkény István Általános Iskolában szeptember elsejére pedig leomlott a tető, a további tetőomlás miatt az iskola régi része vált teljesen használhatatlanná.
Tetőomlás történt a tornyosi általános iskolában, ami komoly aggodalmat keltett a helyi közösségben. Az esemény során a tetőszerkezet egy része váratlanul leszakadt, szerencsére senki sem sérült meg. Az iskola vezetősége azonnal értesítette a hatóságokat, akik megkezdték a helyszín vizsgálatát. A baleset okainak feltárása érdekében szakértők érkeztek a helyszínre, hogy átvizsgálják az épület állapotát és az esetleges karbantartási hiányosságokat. A tanulók és a tanárok ideiglenesen más helyszínen folytatják tanulmányaikat, amíg a szükséges javításokat el nem végzik. A közösség összefogott, hogy támogassa az iskolát, és biztosítsa a diákok zökkenőmentes oktatását a következő hetekben.
Hidak, melyek felújításra várnak
Idén számos híd, felüljáró és aluljáró esett át javításon, felújításon, változó eredményekkel. A zentai hídon megkezdődtek a felújítási munkálatok, de azok még nem értek véget. Jelenleg a híd használható, azonban márciusban újra lezárják a forgalom elől.
A zentai híd felújítása továbbra is csúszik, ami miatt a várakozások és a tervek nem valósulnak meg a kívánt ütemben.
Szabadkán pedig a Majsai úti híd került átadásra októberben, bár eredetileg augusztusban tervezték azt átadni, a megnyitást megelőző két hétben pedig még nem állt készen a híd az átadásra, októberre ezt is használatba helyezték. A lakosokat itt meglepetésként érte az, hogy bár a hídon ígértek kerékpárutat, a végénél pedig körforgalmat, ezek eltűntek a kivitelezés alatt.
Megkezdődött a forgalom a Majsai hídon Szabadkán!
Újvidéken, december közepén, az Európa sugárúton egy buszmegálló szerkezete omlott össze, de szerencsére senki sem szenvedett sérülést.
Most egy buszmegálló védőtetője dőlt le Újvidéken (Képek)
A be nem fejezett projektek abszolút győztese a Szabadkai Népszínház, amely felújítása olyan régóta tart, hogy már egy külön ligában versenyez. Habár az épület nemrég megkapta a használatbavételi engedélyt, az átadása még mindig nem történt meg, a munkálatok folytatódnak.