Ebben az autóipari mutatóban kizárólag Románia hátoldalát vizsgáljuk.

Az autopro.hu új sorozatában betekintést ad Magyarország környezetének járműipari helyzetébe: melyik szomszédunk hány autót gyárt? Milyen márkák vannak jelen a régióban? A sorozatunkból minden kérdésre választ kaphat! Ezúttal Románia került sorra!
Mivel is indíthatnánk egy román autóipar történetének bemutatását, mint a Daciával? A Dacia 1966 szeptemberében látott napvilágot a Colibași városában, Pitesti közelében, Románia déli részén. A település azóta Mioveni néven ismert, és itt található a Dacia egyetlen saját autógyára, amely évente körülbelül 350 ezer autó előállítására képes. A cég már az alapításától kezdve szoros kapcsolatban állt a francia Renault-val: 1968 és 1972 között Renault-licenc alapján gyártották a Dacia 1100-at (ez a Renault 8-nak felel meg), amelyből kevesebb mint 38 ezer példány készült. Ezt követően a Dacia egyik legsikeresebb modellje, a több generáción át fejlődő Dacia 1300-as sorozat következett, amely a Renault 12 licence alapján készült. A Dacia 1310 ennek továbbfejlesztett változata, amelyet a Renault 12 eredeti átalakítása is inspirált.
Az 1990-es években a Dacia Nova és az 1410 (más néven CN4) megjelenése teljes mértékben román kezdeményezésnek számít, bár a szakemberek ezeket is az 1300-as szériához kötik. A különböző változatokból közel kétmillió, pontosan 1.979.730 példány készült, és a gyártásuk csupán 2004-ben ért véget. Érdekes, hogy ezen a modellen kívül 21 év elteltével mindössze a Duster, a Sandero és immár a Logan tudott ennyire népszerűvé válni a Dacia márka alatt; utóbbi 2024-re már a valaha eladott példányszámát tekintve megelőzte az 1300-as szériát.