A 2024-es Forma-1-es szezonzáró után végre leülepedett a por, és itt az idő, hogy áttekintsük az eseményeket!


A kezdeti Red Bull fölény után a 2024-es Forma-1-es szezon váratlanul izgalmas fordulatokat hozott. Nézzük meg, hogyan szerepeltek a csapatok az idei versenysorozatban!

A Sauber idei teljesítménye sajnos a gyengébbek közé sorolható. A csapatnál a jelenlegi eredmények helyett már egyértelműen az Audi érkezésének előkészítése dominál, ami az idénybeli teljesítményre is komoly hatással volt. Hosszú ideig úgy tűnt, hogy a pontszerzés lehetősége is elérhetetlen álom, de a szezon utolsó előtti versenyén végül sikerült begyűjteniük négy értékes pontot.

A versenyzőik egy igazán szürke szezont zártak: Zhou Guanyu esetében talán ez nem meglepő, de Valtteri Bottastól mindenképpen több izgalmat vártunk. Már a szezon előtti elemzésünkben is említettük, hogy szeretnénk néhány emlékezetes pillanatot, egy igazán sikeres hétvégét, azonban ez végül csak Zhou-nak jött össze a Katari Nagydíjon.

A szezonzáró után Bottas nem is rejtette véka alá a véleményét. A tízszeres futamgyőztes pilóta karrierje legnagyobb hibájának nevezte, hogy a Sauberhez igazolt.

A Sauberhez hasonlóan a Williams csapata sem dicsekedhet az idei teljesítményével. A csapat évek óta tartó fokozatos fejlődése úgy tűnik, hogy megakadt: míg tavaly 28 pontot gyűjtve a hetedik helyen végeztek, idén mindössze 17 ponttal a kilencedik pozícióban zárták a szezont.

A problémák lavinája már az előszezoni tesztelés során megkezdődött: a csapat számos technikai kihívással nézett szembe, és az autó irányítása is meglehetősen nehézkesnek tűnt. A szezont tovább bonyolította a pilóták körüli zűrzavar is. Míg Alexander Albon stabil teljesítményt nyújtott, addig csapattársa, Logan Sargeant helyzete már korántsem volt ennyire kedvező. Az amerikai versenyző tavalyi gyenge szereplése miatt már a szezon előtt is sok kritikát kapott, és sajnos a teljesítménye ezután sem mutatott javulást. Végül a Holland Nagydíjat követően a csapat úgy döntött, hogy megválnak tőle.

Franco Colapinto érkezése új színt hozott a csapat életébe, hiszen azonnal látványos teljesítménnyel rukkolt elő. Már a második versenyén, az Azeri Nagydíjon sikerült pontot szereznie, amit Mexikóban is meg tudott ismételni. Sajnos az argentin pilóta számára a továbbiakban nem alakultak kedvezően a dolgok: a szezon záró öt futamából három alkalommal kénytelen volt feladni a versenyt, emellett egy 12. és egy 13. helyezést ért el, ami nem tükrözte a benne rejlő potenciált.

A VCARB idén a középmezőny elejét célozta meg, ami a biztatóan sikerült előszezoni tesztek után nem is tűnt elképzelhetetlennek. A látványos előrelépés végül nem jött össze, de a csapat ennek ellenére kicsit azért javítani tudott a tavalyi eredményen. Bár 2023-ban és 2024-ben is a nyolcadik helyen végeztek a konstruktőri bajnokságban, a 46 megszerzett pont majdnem kétszerese a tavalyi termésnek. Ez nagyrészt Yuki Tsunodának köszönhető, aki egymaga 30 pontot gyűjtött.

Az év eleji időszak különösen jelentős volt Daniel Ricciardo számára, aki egykoron a motorsport elitjében versenyzett. Az ausztrál versenyzőnek ez a szezon volt az utolsó lehetősége arra, hogy helyreállítsa karrierjét, amely a McLarenhez való csatlakozás után súlyosan megrendült. Ricciardo, akit mindig is a széles mosolya és remek humorérzéke miatt kedveltek, sajnos nem tudta megváltoztatni a sorsát: a szezon kezdetén gyenge teljesítményt nyújtott, és a későbbi versenyeken sem mutatott jelentős fejlődést. Végül a Szingapúri Nagydíjat követően a csapat kénytelen volt búcsút inteni neki.

A tavalyi szezon meglepetésének számító Liam Lawson vette át a helyet, amelyet Ricciardo kéztörése miatt váltottak meg 2023-ban. A 22 éves új-zélandi versenyző hat futam során két kilencedik helyezést ért el, ami elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy meggyőzze a csapat vezetését arról, hogy jövőre már a Red Bull színeiben versenyezhet.

A Haas 2023-as teljesítménye sajnos nem volt a legfényesebb, hiszen a konstruktőrök versenyében az utolsó helyen zárt. Az előszezoni tesztek során a csapat óvatosan megfogalmazott célokat tűzött ki, ám úgy tűnt, hogy ezek megvalósítása is nehézségekbe ütközött. Ennek ellenére a hetedik helyezés és az összegyűjtött 58 pont igencsak figyelemre méltó előrelépést jelentett a csapat számára.

Tavaly a csapat számára a borzalmas gumikezelés megpecsételte a szezon sorsát - az egykörös tempó sok esetben ígéretesnek tűnt. Azonban idén sikerült túllépni a nehézségeken, ami számos figyelemre méltó eredményhez vezetett: Hülkenberg Ausztráliában és a Brit Nagydíjon is a hatodik helyen végzett, ráadásul az év utolsó hét versenyéből ötször is pontszerző pozíciót ért el. A Forma-1 világába 2023-ban visszatérő tapasztalt német versenyző annyira meggyőző teljesítményt nyújtott, hogy az Audi 2026-os érkezésére készülő Sauber csapat már le is igazolta őt.

Kevin Magnussen számára a szezon eddig nem éppen a várakozásoknak megfelelően alakult: a dán pilóta csupán 16 pontot tudott összegyűjteni, és a legtöbb versenyen Hülkenberg mögött szorult a háttérbe. A Haas csapat vezetősége végül arra az elhatározásra jutott, hogy a jövőben már nem kívánják igénybe venni Magnussen szolgálatait, helyére pedig Oliver Bearmant ültetik.

Az Alpine az év kezdetén meglehetősen gyengén teljesített. Az előszezoni teszteken a radikális tervezésű autó komoly problémákkal küzdött, ami jelentős hatással volt az év első felére. Viszont a csapat nem adta fel, és nagydíjról nagydíjra egyre inkább megértette a nehezen kezelhető versenygépet. Flavio Briatore visszatérése után pedig a fejlődés, ha lassú is, de biztosan megindult.

Mindezek ellenére igazi csodára volt szükség ahhoz, hogy a csapat meg tudja ismételni a 2023-as konstruktőri hatodik helyezést. Ez a csoda végül a Brazil Nagydíjon érkezett el, ahol a folyamatosan változó esős körülmények között Esteban Ocon a második, míg Pierre Gasly a harmadik helyen zárta a versenyt, ezzel pedig drámaian megnövelték a csapat eddigi pontjainak számát.

Idén Pierre Gasly egyértelműen a jobb versenyzőként emelkedett ki, még ha Brazíliában a hátsóbb pozícióban is végzett. A francia versenyző összesen 42 pontot gyűjtött, míg Ocon csupán 23 egységet tudott összeszedni. Fontos azonban megjegyezni, hogy Ocon valószínűleg már a jövőre, 2025-re és az új csapatára, a Haas-ra koncentrált, ami befolyásolhatta a teljesítményét is.

A 2023-as év a nyolc dobogós helyezést elérő Aston Martin számára egyértelmű visszaesést hozott. A csapat gyengén kezdte a szezont, és ahogy telt az idő, a teljesítményük tovább csökkent. Végül a brit alakulat ismét az ötödik helyen zárta a konstruktőri bajnokságot, azonban a tavalyihoz képest csupán egyharmadnyi pontot gyűjtöttek be. A legjobb eredményük csupán egy ötödik hely volt, amit a Szaúd-Arábiai Nagydíjon értek el.

A tavalyi évben lenyűgöző teljesítményt nyújtó Fernando Alonso idén sokkal visszafogottabb formát mutatott, sőt, néha úgy tűnt, mintha eltűnt volna a versenypályáról. Ennek ellenére sokkal sikeresebb szezont zárt, mint csapattársa, Lance Stroll. A csapattulajdonos fia a Magyar Nagydíjat követő tizenegy futam során sajnos nem tudott egyetlen pontot sem gyűjteni.

Mindezek ellenére az Aston Martin előtt ígéretes jövő áll. Az új, ultramodern központ már elkészült, és a csapathoz számos elismert szakember csatlakozott, köztük Adrian Newey, aki a vezető szerepet tölti be. A pénzügyi háttér eddig sem jelentett problémát, így a lehetőségek adottak. Viszont valószínű, hogy a csapat a 2026-os új szabályrendszerre és a Honda visszatérésére összpontosít, ezért jövőre nem várható drámai előrelépés.

A Mercedes egy igazán különös és kihívásokkal teli évet zárt. A szezon elején, a régi fényükhöz képest, gyengén teljesítettek, de Kanada és Belgium között hat verseny alatt sikerült három győzelmet és további három dobogós helyezést elérniük. Ekkor úgy tűnt, hogy végre összeállt a kép, de a következő időszakban újra mélypont következett: a hátralévő tíz versenyből csupán egy győzelmet és egy harmadik helyezést tudtak felmutatni, ami végül csak a konstruktőri bajnokság negyedik helyére volt elegendő.

A jelek egyértelműen azt mutatják, hogy a Mercedes még mindig nem bírja teljesen felfogni autója működését, és ez a harc már hosszú évek óta folyik. Ilyen körülmények között nehéz reménykedni abban, hogy 2025-re sikerül megtalálniuk a megoldást a felmerülő problémákra.

A versenyzői színtéren úgy tűnik, hogy George Russell és Lewis Hamilton szerepei végleg megfordultak: míg korábban a hétszeres világbajnok volt a csapat vezéregyénisége, idén már inkább az ifjú titán, Russell mutatja az utat. A pontszámok alapján (Russell: 245, Hamilton: 223) nincs drámai eltérés közöttük, de Hamilton gondolatai már láthatóan a ferraris évein keringenek.

A mezőny legizgalmasabb és egyben legellentmondásosabb teljesítményét a Red Bull jegyezte az idény során. A szezon elején lendületesen indultak, de a fejlesztések terén nem tudtak lépést tartani a többiekkel, ami végül a konstruktőri verseny harmadik helyezéséhez vezetett. Max Verstappen negyedik világbajnoki címét leginkább saját tehetségének tulajdoníthatjuk, hiszen az autója nem bizonyult olyan dominálónak, mint korábban. Sergio Pérez viszont egy rendkívül csalódást keltő szezont zárt, amely messze elmaradt a várakozásoktól.

Nehéz megmondani, mi mehetett félre a bikáknál, főleg a fantasztikus évkezdet tükrében. Az minden estre valószínű, hogy a látványos visszaeséshez az év eleji botrány és a tervezőzseni Adrian Newey távozása is hozzájárult. Bárhogy legyen is, az idei forma jövőre valószínűleg már nem lesz elég egy újabb bajnoki címhez.

Verstappen teljesítménye idén egyértelműen kiemelkedő volt, és ezzel szembesítette azokat a kritikusokat, akik azt állították, hogy csupán a legjobb autóval képes diadalmaskodni. A holland versenyző elképesztő formája nem csupán a győzelmek számában nyilvánult meg, hanem abban is, hogy a legnagyobb kihívások közepette is meg tudta őrizni a koncentrációját. Ezzel szemben Pérez teljesítménye a szezon során drámai mélypontokat ért el, és nehéz lenne mentséget találni a botladozásaira. Bár az év elején biztatóan indított, végül tagadhatatlan, hogy a mexikói versenyző teljesítménye jelentős hatással volt a Red Bull konstruktőri címére. Nem meglepő tehát, hogy a jövő évben Liam Lawson veszi át tőle a stafétát.

A Ferrari idei teljesítménye kapcsán a fő csalódást az jelenti, hogy a bajnoki cím elmaradt, hiszen minden más eredmény már-már sikertörténetnek számít. Öt győzelem és 16 dobogós helyezés figyelembevételével ez valóban figyelemre méltó teljesítmény, különösen, hogy a konstruktőri címhez is közel kerültek. Az év során azonban volt egy kritikus időszak, amelyet bánhatnak: Kanada és a Magyar Nagydíj között, amikor a Mercedes dominálásának árnyékában egy váratlan mélypontra kerültek. Ha ezt a hullámvölgyet elkerülik, talán a bajnoki címet is megcsíphették volna.

Az idei szezon valóban kedvező jeleket mutat, amelyek bizakodásra adnak okot, ám ahhoz, hogy a Ferrari jövőre igazán a csúcsra jusson, szükség lesz egy kis extra erőfeszítésre.

A versenyzők szempontjából Charles Leclerc és Carlos Sainz kiemelkedő szezont zártak – a Ferrari két pilótája valóban az egyik legütősebb párost alkotja a mezőnyben. Ezzel szemben a jövő évtől Sainz helyére érkező Lewis Hamilton egy komoly kérdőjel. A közel 40 éves brit az utóbbi években megfigyelhetően fásultan versenyzett, ráadásul 2013 óta most először vált csapatot. Így tehát kulcsfontosságú, hogy mennyire tudja majd alkalmazkodni a német precizitás helyett a szenvedélyes olasz légkörhöz.

Hiába nyert konstruktőri bajnoki címet, a McLaren számra kissé elszalasztott lehetőségnek érződhet az idei szezon. Eleinte talán ők maguk sem akarták elhinni, hogy mennyire erős autót építettek, amivel akár Lando Norrisnak az egyéni világbajnoki címére is esélye lehet. Talán ha Oscar Piastrit előbb beállítják a brit mögé, talán ha harciasabbak az év elején, más lenne a helyzet, de Verstappen ellen ezekkel együtt is nagyon nehéz dolguk lett volna.

Természetesen, mindez azt is magába foglalja, hogy a McLaren a legkedvezőbb helyzetből és a legfényesebb reményekkel várhatja a következő szezont. Ezúttal már a világbajnoki összecsapásokban is nagyobb tapasztalattal rendelkeznek majd. Talán éppen ez a tapasztalat elegendő ahhoz, hogy 2008 óta először a híres papaja-színű csapat újra egyéni bajnokot adjon a motorsport világának.

Related posts