A Z generáció tagjai, bár gyakran nehezen boldogulnak a havi költségvetésükkel, mégis ügyesen alakítanak ki megtakarítási szokásokat.


Az Erste által végzett kutatás rávilágít arra, hogy a 16-29 éves fiatalok többsége tudatosan építi a jövőjét. Nyitottak a változásokra, és egyre nagyobb arányban keresnek már most pénzt. Bár anyagi helyzetük bizonytalanságot szül, a fiatalok többsége optimistán tekint a jövőre, bízva abban, hogy javulni fog a helyzetük. A céljaik elérése érdekében aktívan pénzügyi terveket készítenek, takarékoskodnak, és bátran válogatnak a befektetési lehetőségek között, ami a korábbi generációkhoz képest merészebb hozzáállást mutat.

"Az Erste megbízásából készített kutatásban választ adó Z generációsok 72 százaléka rövid távra (0-5 év) tervez, 47 százaléknak pedig középtávon (6-10 év) is van elképzelése arról, mit szeretne elérni. Ugyan hosszú távra (11 évnél tovább) csak negyedük tervez, ám azt mindössze 1 százalékuk állítja, hogy egyáltalán nincsenek álmai, elérendő céljai" - mondta el Mészáros Rita, az Erste ügyfélélmény menedzsment és piackutatás vezetője.

Az Erste felmérése rávilágít a különböző korosztályok pénzügyi tudatosságára: a Z generáció tagjainak 49%-a már aktívan készít pénzügyi terveket álmaik megvalósításához. Ezen kívül 27% nyitott a tervkészítésre, de nem tudja, merre induljon el.

A lakosság több mint fele, pontosan 51 százalék, már rendelkezik valamilyen megtakarítással, míg 46 százalék szeretné a közeljövőben elindítani a megtakarítási szokásait.

A befektetési szokások terén a többség a hagyományos és alacsonyabb kockázatú lehetőségeket részesíti előnyben. A befektetők körében 28 százalék állampapírba, míg 18 százalék ingatlanba fekteti be a pénzét. Érdekes azonban, hogy a fiatalabb generáció, különösen a 16-29 évesek, hajlamosabb a kockázatvállalásra, és nagyobb mértékben keresik az alternatív befektetéseket. E csoport tagjai körében 16 százalék választ részvényeket, míg 12 százalék kriptovalutákban tartja megtakarításait, ami több mint duplája a teljes magyar lakosság korábban mért átlagának – állapítja meg az Erste.

A legfrissebb kutatások alapján a Z generáció tagjainak 83%-a már aktívan dolgozik, többségük pedig teljes munkaidős jogviszonyban (51%) tölti mindennapjait. A jövőjük azonban sokkal sokszínűbb karrierlehetőségekkel van tele: bár a legtöbben (50%) továbbra is a teljes munkaidős alkalmazotti státusz mellett döntenek, egyre többen érdeklődnek a vállalkozás indítása iránt (27%), valamint a szabadúszó életforma (13%) is népszerűséget nyer a fiatalok körében.

A válaszadók többsége kevesebb jövedelmet kap, mint amennyit saját maguk szerint a megélhetéshez szükségesnek ítélnek. Míg a megkérdezettek 72 százaléka havi nettó 450 ezer forintnál alacsonyabb összeggel zárja a hónapot, addig 82 százalékuk úgy véli, hogy Magyarországon a megélhetéshez minimum ennyi, vagy még annál is nagyobb jövedelem szükséges.

A Z generáció 77 százaléka inkább nem elégedett a fizetésével, ugyanakkor bizakodik a jövőben: 67 százalékuk hisz abban, hogy anyagi helyzete hamarosan javulni fog.

Az Erste által végzett kutatás érdekes betekintést nyújt abba, hogy a fiatalok milyen terveket szőnek költéseik terén. A válaszadók többsége, 59 százalék, úgy véli, hogy a következő öt évben inkább kisebb, mindennapi kiadásokra, például kávéfőzők vagy porszívók beszerzésére fordítanak majd. Ezen kívül az utazás is népszerű opció, amit a válaszadók 52 százaléka említett. Ha a jövő távolabbi időszakát, tíz évet nézzük, az ingatlanvásárlás is a reális lehetőségek között szerepel, amit a fiatalok 48 százaléka tart fontosnak.

A Z generáció tagjai általában nem a hitelre támaszkodva kívánják megvalósítani céljaikat. A megkérdezettek 55%-ának soha nem volt hitele, míg 24%-uk egyféle, 10%-uk pedig többféle kölcsönnel bír. A legelterjedtebb hitelösszeg jellemzően egymillió forintig terjed, amely leginkább személyi kölcsönök vagy kisebb célhitelek formájában jelenik meg. Érdekes módon, a válaszadók egy csoportjának (13%) jelentős, 20 millió forint feletti tartozása akad, ami valószínűleg lakáscélú hitelt vagy más hosszú távú finanszírozási megoldást takar. A legtöbben (62%) úgy nyilatkoztak, hogy a jövőben nem terveznek hitelt felvenni, míg akik mégis hitelben gondolkodnak, többségük (17%) a lakáshitel opcióját mérlegeli.

Az Erste által végzett kutatás alapján a fiatalok körében érdekes trendek figyelhetők meg: a megkérdezettek 18%-a rövid időn belül, míg 39%-uk az elkövetkező 5-10 év során szeretne gyermekvállalásra lépni. Ezzel szemben 24% határozottan kijelentette, hogy nem tervez gyermeket a jövőben.

Címlapkép forrása: Portfolio

Ez a szöveg nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a következő információk jogi szempontból tájékoztató jellegűek.

Related posts