Hivatalosan bejelentették, hogy 2025-től véget ér a különböző autótípusok forgalmazása, így sok hazai autós búcsút inthet kedvenc járművének. - Pénzcentrum


Az autóipar most egy izgalmas, ámde kihívásokkal teli időszakon megy keresztül, ahol 2024-ben számos legendás modell eltűnik a gyártósorokról. E változások hátterében az elektromos meghajtás térhódítása, a szigorodó környezetvédelmi normák és a vásárlói preferenciák átalakulása áll. Az új, fenntarthatóbb járművek fokozatosan átveszik a hagyományos autók helyét. Ilyen ikonikus modellek, mint az Audi A5 kupék, a Chevrolet Camaro, a Ferrari 812 és a Jaguar F-Type is búcsút intenek a piacnak, ezzel jelezve egy olyan korszak végét, amely sokak számára emlékezetes marad az autós történetben.

Az autóipar napjainkban mélyreható átalakuláson megy keresztül, amit az elektromos hajtás térnyerése, a környezetvédelmi előírások szigorodása és a fogyasztói szokások változása hajt. A hagyományos belső égésű motorral szerelt autók fokozatosan háttérbe szorulnak, helyüket egyre inkább a fenntartható, alternatív meghajtású modellek veszik át. A gyártók új technológiákba fektetnek, miközben átrendezik portfóliójukat, hogy megfeleljenek a jövő igényeinek.

Ez az átalakulás jelentős hatással van az autógyártók stratégiájára, hiszen sok kedvelt modell is áldozatul esik a változásoknak. A piac racionalizálása és a fejlesztési források átcsoportosítása miatt számos típus gyártása ér véget, gyakran azoké, amelyek már nem illeszkednek a jövő fenntarthatósági és hatékonysági követelményeihez. A változás sokak számára fájdalmas, különösen azoknak, akik érzelmi kötődést éreznek bizonyos ikonikus modellek iránt.

Az iparági átalakulás nem csupán a veszteségek árnyékát vetíti elénk, hanem új lehetőségeket is kínál. Az innovatív technológiák és kreatív megoldások megnyitják a kapukat a korszerű, környezetbarát járművek számára, miközben új standardokat állítanak fel a kényelem és a teljesítmény terén. Ez a változás azonban nemcsak egy új korszak kezdetét jelenti, hanem a múlt és a jövő közötti határvonal egyértelmű meghúzását is, amelyet az éppen most véget érő modellek története világít meg.

Az alábbiakban bemutatjuk azokat a modelleket, amelyek 2024-ben búcsút intettek a piacnak, a caranddriver.com lista alapján.

Az Audi A5, S5 és RS5 kétajtós modellek a 2024-es év végén búcsúznak a márka palettájáról, miközben a négyajtós Sportback verziók még egy évig elérhetők maradnak. Valószínű, hogy az Audi a jövőben egy új generációs A5 kupét és kabriót mutat be. Ugyanakkor nem kizárt, hogy 2024 a kétajtós A5 család végső búcsúját is jelenti.

A Bugatti Tourbillon debütálása egy új korszak kezdetét jelzi, miközben a Bugatti Chiron története a végéhez érkezik. Nyolc év piaci jelenlét után a Chiron 500 példányos gyártási ciklusát a 2024-es modellév zárja le. Az ikonikus, quad-turbós, 8.0 literes W16 motor azonban nem tűnik el nyomtalanul; helyette a 2025-ös modellévben a nyitott tetős Mistralban folytatja pályafutását. De a W16 motor napjai meg vannak számlálva, amit a hibrid Tourbillon új, V16-os motorja is világosan jelez.

A Chevrolet ismét leállítja a Camaro gyártását. A legendás kétajtós izomautó először a 2000-es évek elején tűnt el a kínálatból, majd 2010-ben tért vissza. Az újratervezett Camaro a látványos megjelenés ellenére középszerű futóművel és rossz kilátást biztosító ablakokkal érkezett. A 2016-os frissítés sokat javított a vezethetőségen, de tovább rontott a látótéren. A hatodik generáció, amely a Cadillac ATS és CTS alapjaira épült, elnyerte az Autó Magazin 10 legjobb modelljének díját 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban. A csökkenő eladások miatt azonban a Chevrolet a Camaro nevét egy jövőbeli modellre tartogatja.

A Ferrari 12Cilindri bemutatkozása a híres olasz gyártó 812-es modellcsaládjának búcsúját jelenti. Modenában úgy tűnik, hogy nem fér meg két V12-es kupé egymás mellett. A 12Cilindri retró ihletésű dizájnja valóban vonzó, de valamivel visszafogottabb, mint az 812-es Competizione extravagáns megjelenése. Habár a 12Cilindri jövőbeli változatai stílusban és teljesítményben is új irányokat képviselnek, az 812-es mindig is különleges emlék marad a Ferrari-rajongók számára. Emellett a Ferrari F8 Spider gyártásának leállítása is egy új korszak vége felé vezet. Azok számára, akik középmotoros V8-as Ferrarira vágynak, az SF90 a választás, ám érdemes megjegyezni, hogy ez már hibrid technológiával is rendelkezik.

A Fisker Ocean nem fogja látni a 2025-ös modellévet, ami nem igazán meglepetés a gyártó csődje után. Hiába rendelkezett az elektromos SUV számos innovatív funkcióval, mint például a forgatható érintőképernyő, a szoftveres problémák és az alacsony minőségű belső anyagok jelentősen hozzájárultak a modell kudarcához.

Az Infiniti Q50, a márka utolsó szedánja, 2024-től már nem lesz elérhető a palettán. A modell az évek folyamán néhány frissítést kapott, köztük egy ikerturbós, 3.0 literes V6-os motort, azonban sosem tudott igazán kitűnni a sportos szedánok sokszínű világából.

A Jaguar jelentős változásokon megy keresztül, és ennek következtében 2025-re szinte minden jelenlegi modelljét eltünteti a kínálatából. Az E-Pace, egy kompakt luxus SUV, amely sosem tudott igazán labdába rúgni a BMW X1, Mercedes GLB és Range Rover Evoque erősebb konkurenciájával szemben, szintén búcsút mond. A Jaguar F-Type, amely több mint egy évtizedig képviselte a sportautó szegmenst, a 2024-es modellévben zárja le pályafutását. Az utolsó években már csak V8-as motorral volt elérhető, pedig korábban négy- és hathengeres verziók is léteztek. Az elektromos SUV, a Jaguar I-Pace, sajnos nem tudta felvenni a versenyt az újabb és kedvezőbb árú modellekkel, így az ő jövője is kérdésessé vált.

A Maserati Ghibli, bár kezdetben ígéretesnek tűnt, végül nem tudta beteljesíteni a hozzá fűzött álmokat. Az autó nem kap utódot, így a Quattroporte lép a helyébe a jövőben. A Porsche SUV-sikerei nyomán a Maserati Levante is megjelent a prémium szegmensben, de sajnos nem tudott igazán megkülönböztetett hírnevet kialakítani - a közepes méretű SUV sorsa is kérdéses, mivel helyét egyelőre a kisebb Grecale foglalja el.

A Mini Clubman a klasszikus Mini egyedi variációja volt, szintén búcsút int egy különleges Final Edition modellel. A lap szerint az új elektromos Mini Aceman lesz a Clubman utódja.

A Nissan GT-R, melyet sokan csak Godzillaként emlegetnek, 2024-ben, 16 év után búcsúzik el R35-ös generációjától. A technológiai fejlődés azóta hatalmas lépteket tett, így a legendás autó dizájnja és hajtáslánca már nem képes lépést tartani a mai versenytársakkal.

Related posts