Jelentős dízelhiány tapasztalható, amelyre már 28 éve nem volt példa.

Az Egyesült Államokban a dízelkészletek 1996 óta nem látott mélyponton vannak
Az év ezen szakaszában, amikor Európában a határidős jegyzések szorosabb piaci viszonyokat tükröznek, mint az izraeli-iráni konfliktus tetőpontján, a dízel ára a nyersolajhoz képest - amely egy alapvető kereskedelmi mutatónak számít - mindkét régióban jelentősen a szezonális átlag fölött helyezkedik el.
Az ellátási problémák hátterében az atlanti-óceán két partján bekövetkezett finomítói leállások, a nemrégiben történt üzemzavarok, valamint az OPEC+ által végrehajtott termeléscsökkentés állnak. Az Energy Aspects elemzése szerint június hónap során a dízel a globális olajtermék-kibocsátás csupán 31,4%-át képviselte, ami jelentősen alulmúlja a megszokott szezonális átlagot.
A hiányhelyzet jelentős mértékben megemeli a dízel árát, ami kihat az építőiparra, a szállítmányozásra és a fűtési szektorra is.
Északnyugat-Európában az azonnali szállítások felára a következő hónaphoz képest pénteken tonnánként 44 dollárra ugrott, ami a határidős lejáratok volatilis napjait leszámítva 2022 vége óta a legmagasabb.
Natalia Losada, az Energy Aspects olajtermék-elemzője megjegyezte, hogy "az atlanti-medence dízelmérlegének feszültsége fokozódik az őszi finomítói karbantartási időszak és a téli csúcskereslet közeledtével."
Lehetséges, hogy az európai készletek júliusban nem tapasztalnak növekedést, ami rendkívül kényes helyzetet eredményezne számukra.
Az OPEC+ csoport termeléscsökkentésének legjelentősebb részét Szaúd-Arábia és Oroszország valósította meg, akik a nehezebb nyersolaj típusokat állítanak elő. Ezzel párhuzamosan Kazahsztán a rendkívül könnyű Tengiz nyersolaj termelését fokozták. James Noel-Beswick, a Sparta Commodities elemzője szerint: "A OPEC+ által végrehajtott csökkentések hozzájárultak a nyersolaj-összetétel egyszerűsödéséhez, ami miatt a finomítók kevesebb dízelt képesek előállítani a könnyű nyersolajból."
Az Egyesült Államokban a dízelkészletek valószínűleg alacsony szinten stagnálnak júliusban, mivel a kanadai nyersolajexport emelkedése csupán a harmadik negyedév közepére vagy végére prognosztizálható. Európában pedig a közepes és nehéz olajok hiánya a szakértők véleménye szerint hosszabb távon is fennmaradhat.
A jövő kilátásai nem annyira sötétek, mint ahogyan azt sokan gondolják. Az OPEC+ által tervezett olajtermelés növekedése váratlanul kedvező hatással lehet a dízel ellátásra. Továbbá, a finomítói árrések folyamatos bővülése is ösztönözheti az üzemek intenzívebb működését, ami szintén hozzájárulhat a stabilabb helyzethez.
Ugyanakkor újabb kockázatok is felmerülnek: a nyári hőhullámok nyomást gyakorolhatnak a termelésre, míg az észak-atlanti hurrikánszezon potenciális veszélyt jelent az amerikai dízel- és egyéb üzemanyagtermelésre.