A Bundeswehr intenzív felkészülést végez a kulcsfontosságú német cégek számára, hogy szembenézzenek az éles háborús helyzetek kihívásaival.


"Műveleti terv Németország számára" - védekezés esetén a Bundeswehrnek fontos infrastruktúrát kellene megvédenie. A felkészülés egybeesik a kormányzó szociáldemokraták belső válságával, ahol sokan a védelmi minisztert látnák szívesebben Scholz kancellár helyén.

A német gazdaság komoly kihívásokkal néz szembe a külső feszültségek vagy védekezési helyzetek idején. A Bundeswehr, az ország szövetségi védelmi ereje, az 'Operationsplan Deutschland' keretein belül olyan programokat indított, amelyek célja, hogy felkészítse a vállalatokat a háborús körülményekre. Különös figyelmet fordítanak egy bizonyos alkalmazotti csoport felkészítésére, hogy a lehető legjobban reagálhassanak a kialakuló helyzetekre.

Egy olyan háború esetére kezdődnek az előkészületek, amely jóval közvetlenebb hatással lenne a Szövetségi Köztársaságra, mint az Ukrajna elleni orosz támadás. A Bundeswehr a politikai vezetők által jóváhagyott "Német Hadműveleti Terv" alapján vállalatok és ellátó cégek számára készített egy 1000 oldalas stratégiai dokumentumot, amelynek első változata még titkos.

A tervet ismerők szerint az irat felsorol minden olyan építményt és infrastrukturális létesítményt, amely katonai és védelmi szempontból különleges figyelmet érdemel. Készülnek tervek arra is, hogy védekezés esetén mi legyen az eljárás az orosz fél bármely fenyegetésével szemben.

Az NTV értesülései alapján már lezajlott az első egyeztető rendezvény a Hamburgi Kereskedelmi Kamarában, ahol a hadsereg képviselői közvetlenül keresték meg a vállalatokat. Jörn Plischke vezérkari ezredes konkrét ajánlásokkal szolgált a résztvevők számára. Az egyik javaslata szerint "minden száz alkalmazott után legalább öt további teherautó-sofőr képzésére lenne szükség, még akkor is, ha jelenleg nem áll rendelkezésre rájuk igény." Az intézkedés hátterében az a tény áll, hogy Németország közlekedési útvonalain a kamionok 70%-át kelet-európai sofőrök irányítják. "Ha háború törne ki, vajon hová tűnnek ezek az emberek?" - tette fel a provokatív kérdést a főtiszt a vállalatvezetőnek.

A vészhelyzetek elhárítására Plischke azt tanácsolja, hogy minden termelő és ipari-kereskedelmi cég készítsen konkrét tervet saját magára szabva arról, hogy melyik alkalmazottjuktól mit várnak el válsághelyzetben. Ahhoz, hogy megvédjék magukat, fontos, hogy az egész munkaerő értse és átérezze a biztonsági kérdéseket. Önellátásra is lehet törekedni - mondta az ezredes -, és tartalék dízelgenerátorokat vagy saját szélturbinát is be lehet állítani.

A hamburgihoz hasonló diskurzusoknak és informálási folyamatoknak az ország minden szegletében meg kell valósulniuk, és minden állami intézmény feladatává válik annak végrehajtása - jelentette ki a Bundeswehr.

Dr. Malte Heyne, a hamburgi Kereskedelmi Kamara kancellárja hangsúlyozta a megközelítés jelentőségét. "Elengedhetetlen, hogy tudatosítsuk, mennyire lényeges a jól felkészült és ellenálló gazdaság szerepe Németország civil és katonai védelmében" - nyilatkozta az ipari szektor képviselője.

Az amerikai elnökválasztás kimenetele világosan jelzi, hogy Európának fel kell készülnie a lehetséges következményekre, hiszen az Egyesült Államok támogatása nélkül a kontinens bizonytalan helyzetbe kerülhet. Németország számára elengedhetetlen, hogy konkrét és átgondolt stratégiákat dolgozzon ki a jövőbeni biztonságpolitikai irányvonaláról, valamint arról, hogyan biztosítja ennek a finanszírozását. Az idő sürget, és a döntések meghozatala most különösen fontos.

Az IPG szemleírója úgy véli, hogy Donald Trump politikai irányvonala az európai és NATO-szövetségi kapcsolatok terén ingadozó lehet, ugyanakkor valószínűnek tűnik, hogy az Egyesült Államok támogatása Ukrajna irányába csökkenhet, sőt, akár meg is szűnhet. A Friedrich Ebert Alapítvány szociáldemokrata perspektívájú portálja hangsúlyozza, hogy Donald Trump hivatalba lépése különösen szerencsétlen időzítéssel esik egybe a német választási kampánnyal, éppen abban az időszakban, amikor az új elnök kezdheti tesztelni az európai egység szilárdságát.

Ilyen körülmények között fokozott jelentősége van annak, hogy a következő 100 napban Németország jelzéseket küldjön, hogy megértette a helyzet súlyosságát.

Valószínű, hogy ha létrejön is valamiféle megállapodás Ukrajna ügyében, az nem a brüsszeli diplomaták körében fog formát ölteni. Trump és a leendő alelnöke többször is megkérdőjelezte a NATO kötelezettségeit, ami komoly terheket róhat az európai országokra. Nemrégiben a titkosszolgálatok vezetői figyelmeztették a Bundestagot, hogy Németországot nemcsak hibrid orosz támadások fenyegetik, hanem ezek már aktívan zajlanak is az ország területén.

Egy hatékony ellensúly kialakítása kizárólag egy jól koordinált európai politikai akarat révén lehetséges, amely lehetővé teszi, hogy a kontinens konkrét ajánlatokat tegyen Trump számára, így időt nyerve a saját stratégiájának kidolgozására. Az amerikai katonai védőernyőtől való függetlenség nem fog egyik napról a másikra megvalósulni, azonban Trump politikai mozgását lassítani lehet, ha az európai országok közösen kötelezettséget vállalnak a védelmi kiadások jelentős emelésére, elérve a bruttó hazai termék három százalékát vagy annál többet, szemben az eddigi 2%-os szinttel.

Egy ilyen kiálláshoz közös adósságvállalásra is szükség lehet, amit sok ország ellenezni fog, és hogy mindez akár csak félig sikerül-e, az nagyban múlik Németországon. A sikernek nem csak egy stabil berlini kormány a feltétele, hanem egy olyan személy is, aki a kampány során felkészíti a német lakosságot a nehéz döntésekre. A "béke" hirdetése nem lesz elég, hanem meg kell tudni mondani azt is, hogy annak a költségfedezete honnan származik majd.

A Dezernat Zukunft agytröszt tanulmánya szerint 193 milliárd euró hiányzik ahhoz, hogy Németország 2030-ra elérje a GDP 2,5 százalékának megfelelő katonai költési célt. Ennek fedezetét vagy forrását még senki nem jelölte meg. Nem lehet elhazudni azt a tényt, hogy a feladat megköveteli a munkaügyi és szociális költségvetés több mint negyedének a lefaragását, és a teljes összeg akkor sem lenne meg, ha súlyosan megvágnák az oktatásra és kutatásra, az egészségügyre és a külpolitikára szánt kiadásokat. Pillanatnyilag ezeket az összegeket sehonnan nem lehet megtakarítani.

A legfrissebb felmérések azt mutatják, hogy a német lakosság többsége továbbra is elkötelezett Ukrajna támogatása mellett, és a védelmi költségvetés növelését is preferálja. Ugyanakkor aggodalom övezi az állam alapvető működőképességét, különösen a külpolitikai döntéshozatalt. E mögött a berlini kormánykoalíció megbicsaklása áll, és az SPD-n belül egyre többen sürgetik Boris Pistorius védelmi miniszter határozottabb fellépését, aki Olaf Scholz kancellárral szemben új irányt képviselhetne.

Ehhez természetesen a szociáldemokratáknak először meg kell szerezniük a következő választás győzelmét, amely a párt történetének egyik legnagyobb kihívása lesz, és ugyanakkor a legkevésbé valószínűnek tűnő küzdelme is.

Related posts