Az amerikaiak egyre inkább visszafogják magukat az alkoholfogyasztás terén, ami nem éppen kedvező hír a gyártók számára. A trend, amely a mértéktartásra és a tudatosabb életmódra helyezi a hangsúlyt, már a piacon is érezhető.
Az idei ünnepi időszakban a prémium italok iránti kereslet nem csökken. A kedvezőbb árú és kevesebb alkoholtartalmú termékek választása viszont a gyártók számára alacsonyabb profitot eredményez.
Rossz hír az italgyártóknak, hogy az alkohol is bekerült azon cikkek közé, amelyen elkezdtek spórolni az alkoholon az amerikaiak: a bárok ugyan most is tele voltak vendégekkel, ahogy a decemberi vállalati ünnepségek időszakában mindig, de az emberek jóval kevesebbet költöttek a szokásosnál.
A New York-i Raines Law Room és Dear Irving bárokban tapasztalható, hogy a vendégek egyre inkább elkerülik a drágább, 26 és 40 dollár (10 000-16 000 forint) közötti kézműves koktélokat. Meaghan Dorman, az üzemeltető cég partnere és bárigazgatója a Reutersnek elmondta, hogy sokan inkább olcsóbb italokra, például borra váltanak, ami a jelenlegi gazdasági helyzet következményeként értelmezhető.
Ez a forgalmazók idei tapasztalatai is tükrözik. A nehéz gazdasági környezet, különösen a tartósan magas infláció hatására a közepes jövedelműek kénytelenek voltak mérsékelni az ivási szokásaikat. Pedig hagyományosan éppen ez a csoport az, amelyik hajlamos a bőségesebb ünneplésre az év végi időszakban.
Az amerikai fogyasztók új trendje, amely a mértékletességre helyezi a hangsúlyt, komoly kihívások elé állítja a nagy italgyártókat, például a Diageo-t és a Pernod Ricard-ot. Számukra az év végi ünnepi szezon kiemelkedő fontosságú, hiszen ez az időszak alapvetően befolyásolja az éves eladási mutatóikat. Tavaly a Pernod Ricard a teljes éves forgalmának 30%-át realizálta csupán ebben a három hónapban. Jelenleg azonban egyik cég sem osztotta meg az idei évre vonatkozó forgalmi adatait.
A vásárlási szokások átalakulása nem csupán a csökkentett költésekben mutatkozik meg; a fogyasztók egy része ilyenkor is a megfizethetőbb szeszesital-márkákat vagy olcsóbb vendéglátóhelyeket részesíti előnyben. Eközben a vállalatok is visszafogják magukat: a cégek kevesebb külsős ünnepséget szerveznek, így a hagyományos rendezvények száma jelentősen csökkent.
Még a koronavírus-válság hatásait sem heverték ki
Éves szinten a szeszes italok nagykereskedői eladásai várhatóan 5,65 százalékkal csökkennek, az ünnepi időszak volumencsökkenése pedig még nagyobb lehet a Wine and Spirits Wholesalers of America kereskedelmi csoport előrejelzése szerint.
"A fogyasztóknak fizetniük kell a lakbért, az autótörlesztést. Sokkal nagyobb a verseny az emberek pénztárcájában lévő utolsó dollárért, mint korábban" - ismerte el Francis Creighton, a csoport vezérigazgatója.