Mielőtt a vörös szőnyegre lépnének, a világ már most a legvitatottabb Oscar-gáláról susog, amely még el sem indult.

Áll a bál Hollywoodban, az idei Oscar-gála finisében több produkció is "veszélybe került". Fény derült a legtöbb jelölést kapott film szereplőjének bigott közösségimédia-posztjaira, valamint arra, hogy két rendező mesterséges is intelligenciát használt filmjében. Rengeteg pletyka látott napvilágot arról is, hogy ki áll a szivárogtatások mögött. A legújabb sokat vitatott téma azonban a "kategóriacsalás", vagyis, hogy színészeket olyan kategóriákban jelöltek díjakra, ahol állítólag nincs is keresnivalójuk...
Az idei Oscar-gála különösen figyelemfelkeltő lesz, mivel ismét előtérbe kerül a már régóta fennálló "kategóriacsalás" jelensége. Emilia Pérez, a Wicked és a Rokonszenvedés színészei esetében is előfordulhat, hogy nem a legértelmesebb kategóriákban kapták meg a jelöléseket. Ez a helyzet újra felveti a kérdést, hogy a díjak valóban a legmegfelelőbb teljesítményeket tükrözik-e, vagy inkább a marketing és a trendek befolyásolják a döntéseket.
Csalásról persze szó sincs, ezzel a régóta alkalmazott, kevésbé diplomatikus módszerrel próbálják elérni, hogy a színészek győzelmi esélyeit növeljék. Azzal, hogy egy adott produkció szereplőit külön kategóriákban nevezik, elkerülhető, hogy egymás esélyeit rontsák a versenyben, és elérhető, hogy egy film több díjat is bezsebeljen - írja a BBC.
Idén különösen figyelemre méltó a "kategóriacsalás" jelensége, különösen az Emilia Pérez, a Wicked és a Rokonszenvedés színészeinek példáján keresztül.
A Tony-gálán a Wicked Broadway-előadásának két főszereplője, Elphabát és Galindát megformáló Idina Menzel és Kristin Chenoweth, a legjobb musicalszínésznőnek járó díjra lettek jelölve. Ez alapján érthető, hogy a mozifilm adaptációjában a karaktereket megjelenítő Cynthia Erivo és Ariana Grande is a főszereplő kategóriában kapjanak jelölést. Azonban Ariana Grande a legjobb női mellékszereplő díjára pályázik.
Az Emilia Pérez ügyében még fokozottabb az elégedetlenség. A történet középpontjában Zoe Saldana és Karla Sofia Gascón áll, akik között a szerep megoszlása figyelhető meg. Saldanát a mellékszereplők között tüntették fel, míg Gascón a főszereplők között kapott jelölést. Matthew Stewart a Screen Time Central számára összegyűjtötte a releváns adatokat:
Stewart azt is kiszámolta, hogy a Rokonszenvedés írójának/rendezőjének (és egyben szereplőjének), Jesse Eisenbergnek valamivel több a képernyőideje (62 perc 29 másodperc), mint a legjobb mellékszereplő kategóriában jelölt Culkinnak (58 perc 6 másodperc). Ennek értelmében mindketten főszereplő kategóriában indulhattak volna, hiszen a filmben nagyjából ugyanannyit szerepelnek. Culkin tavaly az Utódlásban nyújtott teljesítményért a legjobb férfi főszereplőnek járó Golden Globe-ot vihette haza, akkor ugyanebben a kategóriában sorozatbéli testvérével, Jeremy Stronggal versenyzett.
"A főszereplő és a mellékszereplő közötti különbségtételre nincsenek hivatalos szabályok a, az Akadémia tagjai úgy szavaznak, ahogy akarnak" - mondja Micheael Schulman, az Oscar Wars: A History of Hollywood in Gold, Sweat and Tears szerzője.
A valóságban a színészek és a filmes stúdiók határozzák meg, miként helyezik el a szereplőket a produkcióban. Ezt a pozicionálást gyakran tudatos stratégia vezérli, hogy elkerüljék a szavazatok megoszlását két társszereplő között.
Közben Culkin, aki félig főszereplőként tündököl, szinte biztos befutónak számít a legjobb mellékszereplő kategóriában. Ha viszont a főszereplők mezőnyében indulna, akkor Adrien Brody, Timothée Chalamet és Ralph Fiennes ellen kellene megmérettetnie magát, ami drámaian csökkentené az esélyeit arra, hogy a coveted szobrocskát haza tudja vinni.
Egyes újságírók úgy vélik, hogy a képernyőidőnek jelentősebb szerepet kellene kapnia a színészi kategóriák meghatározásában. Például egy színésznek a film időtartamának több mint felében kellene megjelennie ahhoz, hogy főszereplőnek minősüljön, míg ha a megjelenése kevesebb mint a felét teszi ki, akkor mellékszereplőnek számít. Más vélemények szerint azonban a szerepek közötti határok sokkal árnyaltabbak, és a művészi szempontok, például a karakterek fejlődése és a történet szempontjából kiemelt nézőpont, sokkal fontosabb szerepet játszanak a kategorizálásban.