Milyen aggodalomra adhat okot a hatótáv? Egy izgalmas fogyasztási versenyen vettünk részt az új BYD-val, amely 1125 kilométeres hatótávot ígér!

Megvizsgáltuk, hogy a BYD legújabb, nagy akkumulátorral ellátott plug-in hibrid modellje, a tágas SUV kategóriában versenyző Seal U DM-i, valójában mennyi benzint és áramot használ fel a gyakorlatban.
Sokan talán nem is sejtik, hogy a világ első sorozatgyártású plug-in hibrid autóját a BYD készítette, amely nem volt más, mint a 2008-ban bemutatott F3DM szedán. Ez a jármű mérföldkőnek számít az autóipar történetében.
Egy hatalmas ugrással érkezünk el 2025-be, ahol a magyar piacon az első körben néhány villanyautóval debütáló kínai gyártó már három különböző változatban mutatja be a külsőleg tölthető, szupermodern hibrid technológiát alkalmazó Seal U DM-i szabadidő-autóját.
Tavaly alaposan körüljártuk a Kia Sorento kategóriájában versenyző modellt, ám akkor még nem volt elérhető a nagyobb teljesítményű akkumulátoros változat.
Most viszont már itt van, megérkezett a termékkínálatban a Boost és a Design kivitelek mellett felbukkant nagyobb telepes változat, az általunk egy a BYD hazai képviselete által szervezett fogyasztásversenyen kipróbált Comfort modell.
A délelőtti órákban Budaörsről indultunk el a különleges verseny izgalmas kihívására, amelynek első szakasza 156,5 kilométer hosszú volt, és Tihanyban zárult, körülbelül 3 órás vezetést követően. A verseny során minden tesztautó ugyanazon az útvonalon haladt, egy részletes itiner alapján, biztosítva, hogy a körülmények maximálisan ellenőrzöttek és azonosak legyenek.
Míg délelőtt javarészt kisebb-nagyobb településeken keresztül jutottunk el úti célunkig, addig délután autópályán tettük meg a hátralévő 123 kilométeres szakaszt vissza Budaörsig.
Fogyasztásversenyről lévén szó a sebességhatárokat ezúttal nem felfelé, hanem inkább lefelé feszegettük, de a közlekedés többi résztvevőjét zavaró felelőtlen cammogásról szó sem lehetett, mert a megadott időmérő pontokon mindig időben át kellett haladni.
Az első szakasz jelentős részét, összesen 143 kilométert teljesen elektromos üzemmódban teljesítettük, ami körülbelül 15 százalékkal meghaladja a WLTP-szabvány szerint a gyártó által megadott 125 kilométeres távolságot.
Ezt követően a benzinmotor csendesen, de némi rezgéssel éledt meg, miközben áramot termelt, vagy adott esetben közvetlenül az első kerekek mozgatására is szolgált.
A BYD hibrid rendszere, amely képes soros és párhuzamos működésre, különleges megoldást alkalmaz: itt nem találunk hagyományos váltót. A benzinmotor, amelynek hatékonysága kiemelkedő, 43,04 százalék, csupán 80 és 120 km/h sebességtartományban közvetlenül hajtja a kerekeket, ekkor aktiválódik a kuplung. Minden más helyzetben a villanymotor veszi át a hajtás feladatát, míg a benzinmotor kizárólag elektromos áramot termel.
A 1,5 literes, négyhengeres szívó benzinmotor teljesítménye csupán 98 lóerő, és nyomatéka 122 Nm. Azonban, ha az elektromos hajtás teljesítményét is figyelembe vesszük, akkor további 197 lóerő és 300 Nm nyomaték áll rendelkezésre. Így a végső eredmény lenyűgöző 218 lóerő és 300 Nm nyomaték, amely dinamikus vezetési élményt kínál.
A 8,9 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 170 km/h végsebesség talán nem fogja megváltani a világot, de a mindennapi élet kihívásaihoz bőven elegendő teljesítményt nyújt.
A valódi újdonságot a versenytársak 18,3 kWh kapacitású akkumulátoraihoz képest körülbelül 45%-kal nagyobb, 26,6 kWh-s Blade akkumulátor jelenti. Ez az innovatív megoldás nemcsak a már említett 125 kilométeres normál villanyhatótávot lépi túl, hanem városi környezetben akár 177 kilométert is képes biztosítani, mindezt lokálisan emissziómentesen.
Az üzemanyagtartály 60 literes, és a BYD azt ígéri, hogy a kombinált hatótáv eléri az 1125 kilométert.
Bár a verseny során nem tudtuk megtenni a teljes távot, a 279,5 kilométeres teszt mégis fontos tanulságokkal szolgált. Kiderült, hogy némi figyelemmel és takarékos vezetési stílussal az új Seal U DM volánja mögött lenyűgöző fogyasztási eredmények érhetők el.
A verseny során összesen 10,34 liternyi 95-ös benzint használtunk el, ami átlagosan 3,699 literes fogyasztást jelentett. Ezzel a teljesítménnyel a dobogó harmadik fokára állhattunk.
A teljes útvonal végére óvatlanul 21 kilométernyi, az autópályázás közben termelődött elektromos hatótávot felejtettünk a rendszerben, amit illett volna elfogyasztani, a verseny kiírása szerint ugyanis nem járt pluszpont a megmaradt kWh-kért, a végső rangsort kizárólag a benzinfogyasztás alapján állították fel.
A 3,7 liter alatti átlagfogyasztás valóban ígéretesnek tűnik, de érdemes megemlíteni, hogy a második helyezett autó 2,89 literes, míg az aranyérmes jármű egészen lenyűgöző, 1,98 literes fogyasztással büszkélkedhet.
Ezek a mutatók még mindig figyelemre méltóak, még akkor is, ha figyelembe vesszük az elektromos energia felhasználását, amely a konverzió után körülbelül 1 literrel emeli meg a fogyasztás átlagát.
A tankolás folyamata nyilvánvalóan gyorsan lebonyolítható, míg a töltés jelentős időt igényel. Például, ha 11 kW-os váltóárammal töltünk, a 15-100 százalékos töltési ciklus körülbelül 192 percet vesz igénybe. Ezzel szemben az 18 kW-os egyenáram lehetővé teszi, hogy egy 30-80 százalékos töltés mindössze 55 perc alatt lezajlódjon.
A kompakt akkumulátoros modell esetében ezek a feladatok sorban 120, valamint 35 perc alatt végezhetők el.
A nagyobb akkumulátoros Seal U DM-i Comfort 16,57 millió forintba kerül, vagyis 1,02 millió forint a felára a 80 helyett 125 kilométeres villanyhatótávnak, illetve az 1080 helyett 1125 kilométeres teljes hatótávolságnak.
A 130 lóerős turbós 1,5 literes motorra épített, 204 és 163 lóerős villanymotorokkal felszerelt összkerekes változat 18,88 millió forintért kínál 324 lóerőt és 5,9 másodperces 0-100 km/h gyorsulást. Ezt a teljesítményt egy kisebb kapacitású akkumulátorral párosítva érhetjük el, amely 70 kilométeres elektromos hatótávot és 870 kilométeres kombinált hatótávot biztosít.
A kizárólag elsőkerék-hajtású, tisztán elektromos Seal U különleges ajánlata 218 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. Az alapmodell ára 18,29 millió forint, és 71,8 kWh kapacitású akkumulátorral van felszerelve, amely lehetővé teszi a 420 kilométeres hatótávot. A prémium változat, amely 20,19 millió forintba kerül, egy 87 kWh-s teleppel büszkélkedhet, így a hatótáv elérheti az impozáns 500 kilométert. Emellett a zöld rendszám minden előnyét élvezhetjük, ami még vonzóbbá teszi ezt a modellt.