A monacói gumimágia nem vált be, Norris diadala megkérdőjelezhetetlen lett.


A Forma-1 legújabb innovációja részben betöltötte a hozzá fűzött reményeket, azonban az élmezőny küzdelmeire nem gyakorolt jelentős hatást. Monacóban Lando Norris diadalmaskodott.

A McLaren pilótája, Lando Norris diadalmaskodott a 2025-ös Forma-1-es Monacói Nagydíjon, megelőzve a ferraris Charles Leclerc-t és csapattársát, Oscar Piastri-t. A kötelező két kerékcsere a verseny élmezőnyét nem különösebben izgatta, viszont a középmezőnyben izgalmas csapatstratégiákat hozott elő. Az előzés lehetetlensége miatt azonban a verseny inkább egy lassú, unalmas autózássá vált, amely nem feltétlenül méltó a Forma-1 hírnevéhez.

A 78 körös futam rajtrácsa érdekes gumikiosztású képet mutatott, hiszen mindenféle keverék képviseltette magát. Az élen állók, például a közepes gumikon rajtoló három versenyző mellett, Max Verstappen a Red Bull színeiben a negyedik helyről kemény gumikon indult. Fernando Alonso, az Aston Martin pilótája, szintén ezzel a taktikával próbálkozott a hatodik pozícióból, ahogyan Lewis Hamilton is, aki a Ferrarival a büntetése után vágott neki a versenynek. Érdekes módon a másik Red Bull versenyzője, Cunoda Juki, a mezőny sűrűjében egyedüliként a piros oldalfalú lágy gumikat választotta a rajthoz.

A rajt nem hozott változást az élen: Lando Norris egy nagy elfékezéssel együtt is maradt az élen a McLarennel a ferraris Charles Leclerc, valamint a másik McLarenben ülő Oscar Piastri előtt. Verstappen tudott támadni, de maradt végül a negyedik Isack Hadjar (Racing Bulls), Alonso, Hamilton és Esteban Ocon (Haas) előtt.

Az első kör hozott egy balesetet, Gabriel Bortoleto ment a falnak, de csodák csodájára a Kick Sauber folytatni tudta a versenyét. A törmelékek miatt életbe lépett a virtuális biztonsági autó, az első kör végén pedig többen is a bokszban jártak: Cunoda ledobta a lágy gumikat, de Pierre Gasly (Alpine), Oliver Bearman (Haas) és a sérült autót Bortoleto is megjavíttatta.

A VSC a negyedik kör végén zárult le, és Leclerc gyorsan megragadta Norris nyomát a restartot követően. Piastri és Verstappen is hátrányba került, hiszen másodpercekkel lemaradtak tőlük. Azonban a mezőny végén, egy rendkívül lassú kerékcsere után, Bearman tűnt a leggyorsabbnak, hiszen 2,5-4 másodperces távolságban volt a többiektől. Ez jól mutatta, hogy az élmezőny tagjai nem igazán siettek a verseny folytatásával.

A futam első kiesője Gasly volt, aki összetörte az Alpine bal elejét. Három kerékkel visszatért a bokszba, de jó sok törmeléket hagyott maga mögött a pálya felén. A visszajátszásokból kiderült, hogy a francia Cunodát torpedózta meg, de a Red Bull valahogy túlélte az ütközést. Tekintve, hogy Gasly a Williams garázsáig tudta vinni a romokban lévő versenygépet, lezárták ideiglenes a bokszutca bejáratát.

A mezőny elején Verstappen volt a leginkább támadó szellemű, Piastri rendesen feltartotta őt. Volt, hogy az ausztrál 7 másodperccel is le volt maradva Leclerc mögött, de a különbség szabályosan liftezett, körről körre ugrált a differencia, akár 2 másodperc környékére is. Innentől fogva a középmezőnyből elkezdtek szállingózni a versenyzők a bokszutcába.

A mezőny első okos lépését a Racing Bulls csapata tette meg, amikor Hadjar már a 15. körben végrehajtotta az első kerékcseréjét. Ezzel nemcsak hogy nem vesztett sokat, de a 9. helyen álló csapattársa, Liam Lawson, akit szó szerint mindenki feltartott, biztosította számára a lehetőséget a gyors előrehaladásra. A francia pilóta autójára lágy gumik kerültek, így hamar a mezőny egyik leggyorsabb versenyzőjévé avanzsált. Úgy tűnt, Hadjar egy újabb "ingyenes" kerékcserére készül, amivel még nagyobb előnyre tehet szert. Lawson körüli feltartás miatt a mögötte és előtte lévő versenyzők is unalmassá vált taktikájukat feladva kereket cseréltek, de Hadjar stratégiája működni látszott. Végül a 20. körben végrehajtotta a második cseréjét, és kemény gumikra váltva a 8. helyről várhatta a folytatást, bízva abban, hogy még jobb eredményekkel zárhatja a versenyt.

Norris a 20. körhöz közeledve megerősítette pozícióját, és 3 másodpercre növelte előnyét Leclerc előtt. Az élmezőny is egyre inkább felbolydult, Hamilton a 19. körben végrehajtotta első kerékcseréjét, míg Bearman már túl volt mindkét kötelező pit stopon.

Norris végül a 20. kör kezdetén hajtott be először a bokszba, és miután Leclerc, Piastri és Verstappen hátul maradtak, üres pályára tudott visszatérni. Egy körrel később Piastri is reagált, de a kiállása nem volt elég gyors. Leclerc a 23. kör elején látogatta meg a bokszot, de gond nélkül vissza tudott térni Piastri elé. Verstappen pedig továbbra is az élen maradt, élvezve a kemény abroncsok adta előnyt, és azon dolgozott, hogy a bokszkiállása után Piastri elé kerüljön a pályán.

A Racing Bulls innovatív stratégiáját a Williams is átvette, és a cél az volt, hogy Carlos Sainz támogassa Alexander Albont a 10-11. pozíciók környékén. Szinte minden csapat elkezdett valamilyen trükköt bevetni a gumicserék során, próbálva a taktikájukat legalább az egyik pilótájukra alkalmazni. Csak a két Mercedes maradt a pontszerző zónán kívül, inaktívan figyelve a történéseket.

A 28. kör végén Verstappen is megejtette első cseréjét, de ekkor már esélytelen volt, hogy visszakeveredjen Piastri elé.

Harminc kör elteltével Norris 4 másodperces előnnyel vezetett Leclerc előtt, de a lekörözöttek miatt ez a korábbi 8 másodpercre mért előny már csökkent. Piastri és Verstappen is négy másodperces lemaradásban követték őket, míg Hamilton az ötödik helyen haladt. Alonso és Hadjar megelőzték őt, de Hadjar már letudta a kerékcseréjét, így a versenystratégia is komoly szerepet játszott a helyezések alakulásában.

A pontszerző zóna nagyjából ki is alakult ekkorra, mivel a 32. körben már az első tíz helyezett körhátrányba került. A tizedik Liam Lawson is így járt, miután letudta kerékcseréjét. Maradt viszont a legjobbak között, hála Sainznak, aki még mindig Albonnak dolgozott. A Williamsnél is működött az összedolgozás, ő is maradt a legjobb tízben.

A lekörözések után, féltáv környékéig Norris előnye 6,5 másodpercre visszaállt Leclerc-rel szemben. Piastri lemaradása szintén ennyi volt Leclerc mögött, míg Verstappen próbált közelíteni a McLarenre. A pontszerzési lehetőségek eggyel bővültek a mezőnyben autózók számára azzal, hogy a 39. körben Alonso autója megadta magát.

A 42. körben Lawson és Albon is végrehajtotta a második pit stopját, így a Hadjar, Ocon, Lawson és Albon négyes a 6-9. pozícióban zárta le a versenyét. A több mint fél perces, illetve körhátrányuk miatt nem tudtak beleszólni a vezető pilóták küzdelmébe. Hamilton ötödik helye is biztosnak látszott, a brit egyfajta senki földjén autózott, távol a csata hevéből.

A kérdés, ami továbbra is foglalkoztatja a közönséget, az az, hogy a második kerékcsere-kör vajon milyen hatással lesz a legjobb négy versenyzőre, és ki szerzi meg az utolsó pontot. Cunodának eddig kedvezett a szerencse, ám a Williams csapata egy váratlan húzással meglepte a mezőnyt: Albon a pálya közepén megállt, ezzel mozgó útakadályt képezve, míg Sainz szélsebesen kihasználta az alkalmat, hogy a két ingyen kerékcseréjét végrehajtsa.

A 49. körben Piastri sikeresen végrehajtotta a második kerékcseréjét. Egy körrel később Leclerc is követni kezdte a példáját, ám ezt Norris nem hagyta szó nélkül, hiszen továbbra is megőrizte vezető pozícióját. Verstappen próbálta megtartani az első helyét, ameddig csak lehetséges volt; egy biztonsági autó bevezetése igazán kedvező helyzetbe hozhatta volna őt.

George Russell a Mercedes volánjánál egy merész lépésre szánta el magát: tudatosan levágta a sikánt, ezzel pedig vállalta a kockázatot, hogy öt másodperces büntetést kap. Az elképzelése az volt, hogy így kevesebbet veszítenek, mint ha Albon mögött ragadt volna. Azonban a terv nem vált valóra: a versenybíróság végül bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtotta Russellt.

A dolgot a csapattárs Andrea Kimi Antonelli is eljátszotta, de ő nagyon hamar visszakozott: vélhetően szóltak neki, hogy a csapattárs már ráfázott. Sainz egyébként sikeresen letudta a két kiállást a csapat terveinek megfelelően.

Az 59. körben Verstappen nyomába eredt Norris és Leclerc, míg Piastri is egyre inkább felzárkózott. Ekkor már nyilvánvalóvá vált, hogy a valódi csata a 2. és 3. helyért zajlott, hiszen Verstappennek még egy pit stopra volt szüksége.

A Mercedes a verseny végén is próbálkozott a forgalomlassítós stratégiával, de Russell ebből nem tudott profitálni. Csak a 11. helyet tudta megszerezni az első kerékcseréje után, miközben a többiek már régen túl voltak a saját cseréiken. A Williams is helyreállította a verseny menetét, Sainz pedig félrehúzódott Albon elől a 9-10. pozícióban. Ekkor már hosszú ideje két kör hátrányban autóztak.

Verstappen egészen a futam legvégéig kivárt a második cserével, de a várakozásnak nem volt gyümölcse. Be kellett érnie így a negyedik hellyel Norris, Leclerc és Piastri mögött. Hamilton ötödik lett, és mögötte sem változott a korábbi sorrend.

A bajnokságok aktuális helyzete:

A 2025-ös Forma-1-es szezon egy hét múlva Barcelonában folytatódik.

Related posts