A médiabuborék jelensége nem igazán jellemző Magyarországra, hiszen a hazai médiafogyasztók sokszor több forrásból tájékozódnak. A DigitalHungary platformján, ahol a digitális és a hagyományos világ találkozik, részletesen elemezhetjük ezt a jelenséget. A


Nem a médiatermékek fő témája, politikai álláspontja, célcsoportja, esetleg közönségének demográfiai összetétele, hanem elsősorban azok típusa határozza meg a főbb csoportosulások kialakulását Magyarországon. Egyebek közt ez derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által 2024. december 4. és 2024. december 20. között, a Társadalomkutató Kft. közreműködésével készített legfrissebb kutatásából. A reprezentatív felmérés szerint az emberek tájékozódási forrásai ideológiai, pártpolitikai szempontból többszínűek, tájékozódási pontjaikat inkább a médiatípus határozza meg és csupán elenyésző hányadukra jellemző, hogy egy-egy buborékból tájékozódnak.

A magyar emberek hírfogyasztási szokásainak feltérképezésére irányuló kutatás nem csupán a hagyományos hírforrásokat, például a televíziókat, rádiókat, nyomtatott sajtót és online hírportálokat vette górcső alá, hanem figyelembe vette a közösségi médiát, a videómegosztó oldalakat, blogokat, fórumokat, podcastokat, valamint az influenszerek által készített tartalmakat is, mint új típusú információforrásokat.

A hírfogyasztási szokások tükrében világosan kirajzolódik a közösségi média és a televízió előretörése, miközben az új digitális platformok egyre nagyobb teret hódítanak. A megkérdezettek 71%-a közösségi oldalakon, míg 69%-a televízión keresztül értesül a legfrissebb hírekről. Az online hírportálok iránti érdeklődés is figyelemre méltó, hiszen a 16 év feletti internetezők több mint fele (55%) rendszeresen ezen csatornákon tájékozódik. Ezen kívül a videómegosztók (38%) és a rádiók (35%) is fontos információforrásként szolgálnak. Egyre többen fedezik fel a podcastok (18%), blogok és fórumok (15%), valamint influenszerek által készített tartalmak (14%) nyújtotta lehetőségeket. Érdekes azonban, hogy a nyomtatott sajtó népszerűsége drámaian csökkent: csupán a válaszadók 11%-a számolt be arról, hogy rendszeresen olvasna újságot vagy magazint.

A különböző fogyasztói csoportok között a legmegosztóbb terület a magyar igazságszolgáltatásba és a politikusokba vetett bizalom, a saját élettel és egészséggel való elégedettség, Magyarország gazdasági helyzete és a kormány munkája. Nincs megosztottság ugyanakkor a környezetvédelem, a háborútól, a mesterséges intelligencia térnyerésétől, valamint a globális felmelegedéstől való félelem terén.

A teljes tanulmány az NMHH oldalán olvasható: https://nmhh.hu/cikk/252143/Hirfogyasztasi_klaszterek_es_velemenybuborekok_a_mediaterben

Related posts