Csak éppen a sarat nem söprik le a méregdrága sárrázókkal?

Több önkormányzatban tavaly olyan autóútra kivezető sárrázók épültek, amelyek nem biztonságosak - nyilatkozta több gazda is a Szerb Rádió és Televíziónak. Ezek a sárrázók Bégaszentgyörgy és Magyarcsernye községek, illetve Nagybecskerek területén is gondot okoznak a termelőknek.
"Kedvezőtlen körülmények között, esőben, sárban teszteltük a sárrázókat, és kiderült, hogy nem töltik be a szerepüket és veszélyesek. Átmentünk rajtuk traktorokkal, de nem rázták le róluk a sarat. Minden sár az útra került, ezért a tűzoltókat kellett kihívnunk, hogy mossák le a sarat az útról, nehogy baleset történjen" - mondta Saša Tomas.
A gazdák elmondása szerint Nagybecskereken 11 ilyen sárrázó épült egyenként 58 ezer euróért, Magyarcsernyén pedig négyért 280 ezer eurót fizettek ki. A gazdák által megkérdezett szakértők szerint azonban egy ilyen sárrázó legfeljebb 10-12 ezer euró lehet. Az önkormányzat azzal hárította el őket, hogy ezt a tartomány finanszírozta, Magyarcsernyének "kötve volt a keze".
A gazdák szerint sárrázásra egy 300-400 méter hosszú, macskakővel kirakott út lenne a legjobb. "280 ezer euróért a mi községünkben lehetett volna csinálni 200-400 méteres, zúzott kőből megépített kijáratot az autóútra, ami jobban lerázná a sarat a kerekekről" - mondják. Ráadásul a traktorok két utánfutóval, de sok más kapcsolt eszközzel sem tudnak ráhajtani a meglévő sárrázókra, a kombájnokról nem is beszélve. Elmondásuk szerint a sárrázókra csak 5 km/órás sebességgel tudnak fölhajtani, ezért sem láthatják el a feladatukat. A fenti problémák miatt a gazdáknak ki kell kerülniük a sárrázókat, ehhez pedig rá kell hajtaniuk mások parcellájára.
Amikor a sárrázók elhelyezéséről döntöttek, a gazdák véleménye szinte senkit sem érdekelt. Ennek következtében olyan dűlőutakat alakítottak ki, amelyeket csupán a termelők 40%-a használ, miközben legalább négy olyan út is létezik, amelyet gyakorlatilag mindenki igénybe vesz.
Miután a földművesszövetkezet a Belügyminisztériumhoz, az önkormányzathoz és a helyi közösséghez intézte kérését, a perlezi határvidékről három sárrázót sikerült eltávolítani.
Milan Vujanić,a közlekedésbiztonsági bizottság elnöke szerint a sár az utakon veszélyesebb, mint a jég. Ha valaki sarat hord fel az úttestre, azért 10-50 ezer dináros büntetés jár.
Illusztráció: Webinfo
Természetesen! Kérlek, oszd meg velem a szöveget, amelyet szeretnél egyedivé tenni, és én segítek átfogalmazni!
Fedezd fel az év legjobb ajánlatát: te pihenj, míg mi a legjobbat nyújtjuk számodra!
A visszajelzések alapján három dolog idegesít a honlapon:
A mi problémánk pedig az, hogy nem tudunk még több saját anyagot előállítani, mert a mintegy húsz önkormányzat nulla dinárt hagyott jóvá a beadványainkra, és a Magyar Nemzeti Tanács - a pártházból érkező, mondvacsinált okokra hivatkozva - évek óta nem javasolja támogatásra a pályázatainkat.
Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) csatlakozhatsz a Szabad Magyar Szó előfizetői közösségéhez. Ezzel nemcsak hogy mentesülsz a zavaró reklámoktól, hanem hozzáférhetsz a Plusz rovatban megjelenő exkluzív tartalmakhoz is. Ezen kívül az előfizetéseddel hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is a vajdasági magyar közösség legkedveltebb online forrása maradhasson, lehetőséget adva arra, hogy még több helyi témával foglalkozhassunk!
u.i.: Ha kétszáznál több előfizetőnk lesz, bizisten, még egy olvasószerkesztő alkalmazását is megfontoljuk!