Szülői Hang: A kormány a gimnáziumi férőhelyek drasztikus csökkentését fontolgatja?


Ha lehetőség nyílna arra, hogy országos vagy akár vármegyei szintű rangsort kapjunk az általános iskolákról és gimnáziumokról, mérlegelné ezt az információt az iskolaválasztás során?

A középiskolai felvételi kapcsán vagy azt lehetett megjelölni, hogy a mostani eljárás megfelelő vagy pedig azt, hogy "támogatom a kompetenciamérések eredményeinek figyelembevételét, mert növelné a felvételi és az értékelés objektivitását". Olyan opció, hogy a mostani rendszer rossz vagy a "nem válaszolok" nem is szerepelt a lehetséges válaszok között.

A rangsorokkal kapcsolatban lényegében csupán két opció közül lehetett dönteni: az igen vagy a nem.

Hogyan hat a pedagógushiány a jövőnkre?

A Szülői Hang szervezet egy levelet intézett Pintér Sándorhoz, melyben több fontos kérdést fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy milyen kritériumok szerint állítanák fel az iskolák rangsorát.

Természetesen! Íme egy egyedibb változata a "Többek között" kifejezésnek: "Számos más lehetőség mellett:"

A 2022-es kompetenciamérés tapasztalatai szerint az intézményvezetők összesen 6043 betöltetlen pedagógus-álláshelyet jeleztek az iskoláikban. Érdekes, hogy 2023-ban ezt a kérdést már nem vették fel a kérdőívbe. Az adatok alapján országosan 3851 olyan pedagógus dolgozott a vizsgált intézményekben, akiknek nem volt megfelelő pedagógiai végzettsége vagy szakképzettsége az általuk tanított tantárgyhoz. Fontos megemlíteni, hogy a 2023-as kompetenciamérés azelőtt zajlott, hogy elfogadták volna a státusztörvényt, valamint a 2024-es és 2025-ös januári béremeléseket is megelőzte.

A Szülői Hang levelében felmerült egy fontos kérdés: hogyan lehet összehasonlítani két iskola teljesítményét, amikor az egyik pedagógusai rengeteg időt és energiát fektetnek abba, hogy a hátrányos helyzetű, tanulási és beilleszkedési nehézségekkel küzdő gyerekeket támogassák? Ezzel szemben ott van egy másik iskola, ahol nem találkozunk nagy számban hátrányos helyzetű tanulókkal, és ahol a pedagógusok nem tudnak egyedi figyelmet szentelni a gyerekeknek, mégis jobb eredményeket produkálnak, köszönhetően a kedvezőbb családi háttérnek és a jobb lehetőségeknek. Hogyan mérhető így az igazi fejlődés és érték?

Azt tapasztaljuk, hogy manapság még a diplomás szülők gyermekei számára is egyre komolyabb kihívást jelent a megfelelő osztályokba és iskolákba való bejutás. E témát alaposan körbejártuk cikkünkben, ahol részletes elemzést nyújtunk a helyzetről.

A Szülői Hang levélben megfogalmazott kérdései között szerepelt az is, hogy Pintér Sándor véleménye szerint milyen célokat szolgál egy ilyen központi rangsor. Arra is rákérdeztek, vajon ez a rendszer a tehetősebb családok iskolaválasztását segítené elő, vagy esetleg a lista alján végző intézmények bezárásához vezetne.

A Szülői Hang a kérdőív kapcsán megjegyezte, hogy a jövőben a gimnáziumi felvételi eljárás során a kompetenciamérések eredményeit is figyelembe kívánják venni, ezzel is "növelve az értékelés objektivitását." Mindazonáltal fontos hangsúlyozni, hogy a kompetenciamérések elsődleges célja az iskolák pedagógiai módszereinek és működésének értékelése, nem pedig a gyermekek egyéni tudásának pontos felmérése.

Érdemes megemlíteni, hogy a kompetenciamérések során jelentős eltérések figyelhetők meg az egyes régiók között. A 2023-as felmérés adatai szerint Budapest, Csongrád-Csanád, Győr-Moson-Sopron és Vas vármegyék lakói kiemelkedő teljesítményt nyújtottak matematikából. Ezzel szemben az ország észak-keleti részén élők, hasonlóan a szövegértési és természettudományi eredményekhez, sajnos a matematikai teljesítmény terén is az átlag alá estek.

Amennyiben a kompetenciamérésből felvételi tesztet csinálnak, erre a tanulókat külön fel kell készíteni, így pont az várható, ami az írásbeli felvételin: a tehetősebb, szerencsésebb családok külön tanfolyamokkal fogják segíteni a gyerekeiket, a kevésbé tehetősek, kevésbé szerencsések pedig hátrányba kerülnek.

- fogalmazták meg.

A Szülői Hang legutóbbi levelében hangsúlyozta, hogy a mesterségesen megállapított központi minimum ponthatárok jelentősen megnehezítik a gimnáziumi felvételi folyamatot. Ezen kívül, miután a kormány egyik államtitkára nyilvánvalóvá tette, hogy legalább a gimnáziumi férőhelyek negyedét el kívánják távolítani, sőt, akár a helyek felének megszüntetése is szóba került, "nem meglepő, ha az emberek arra következtetnek, hogy a kormány komoly lépéseket tervez a gimnáziumi férőhelyek drasztikus csökkentése érdekében."

Related posts