Valóban úgy tűnik, hogy a kínai autótulajdonosok néhány év elteltével hajlamosak eladni vagy lecserélni járműveiket. Ennek hátterében több tényező is állhat, mint például a gyors technológiai fejlődés, a környezetvédelmi szempontok, valamint a piaci trend


A kínai autókról sokféle kép él az emberek fejében, de a valóságot gyakran torzítják a tévhitek. Az egyik népszerű elképzelés szerint Kínában a járművek nem bírják sokáig, és a tulajdonosok szinte pillanatok alatt megválnak tőlük. De vajon valóban így van? Tényleg jellemző, hogy a kínai vásárlók pár év után lecserélik autóikat? Érdemes alaposabban utánajárni a helyzetnek, hogy tisztább képet kapjunk a kínai autógyártás valóságáról és a fogyasztói szokásokról.

2025-ben már nem engedhetjük meg magunknak, hogy tévhiteink legyenek a kínai autókkal kapcsolatban. Európában is egyre nagyobb teret hódítanak a kínai márkák, új gyártók neveit kell megtanulnunk, sőt, kínai autógyár épül Magyarországon is. A kínai autók itt vannak, és főleg itt lesznek velünk, különös tekintettel az elektromos autókra. Nem árt tehát eloszlatni a tévhiteket!

Nemrégiben egy népszerű rádióműsorban hallgattam meg egy neves autóipari szakértő beszélgetését Kínáról és az ottani autópiac sajátosságairól. A legtöbb információ már ismerős volt számomra, de egy dolog különösen felkeltette a figyelmemet: a szakértő megemlítette, hogy a kínaiak szinte elhajítják az autóikat néhány év használat után, és hogy a használtautó-kereskedelem szinte ismeretlen fogalom az országban. Ez annyira meglepett, hogy úgy döntöttem, utána nézek a témának!

Tradicionálisan valóban igaz a fenti megállapítás, ám a használtautó-piac az elmúlt évtizedben Kínában is felpörgött, valamint a járműpark átlagéletkora is megnőtt. 2023-ban az előző évhez képest 14,88 százalékkal bővült a használtautó-piac Kínában, ami azt jelenti, hogy összesen 18,4 millió használt autó cserélt gazdát. Ez hatalmas számnak hangzik - főleg, ha arra számítunk, hogy Kínában nem jellemző az autók használtan való adás-vétele. Ugyanakkor ennél jócskán több, 31,6 millió új autót helyeztek forgalomba 2023-ban az országban - Európában éppen ellenkező tendencia figyelhető meg. Akár a nagyobb piacokra, akár Magyarországra koncentrálunk, mindenhol az a jellemző, hogy használtan több autót adnak el, mint újonnan.

Beszédes a járművek átlagéletkora is: Kínában jelenleg mintegy 7 év körül mozog az személyautók átlagos életkora, Magyarországon 16 körül van ez a szám, de még Németországban is bőven 10 évnél idősebb az autópark. Vagyis tényleg hamarabb cserélik le az autóikat a kínaiak, bár az olló zárul. 2016-ban ugyanis még 3,88 volt az autók átlagéletkora, a Statista várakozásai szerint 2030-ra viszont már a 8 évet is meghaladhatja.

A kínai autóipar felemelkedése egyértelmű egy új technológiának, az akkumulátoros elektromos hajtásnak köszönhető. Emiatt jutottunk el oda, hogy a kínai márkák piaci részesedése hazájukban 2019 és 2024 között 37 százalékról több mint 60 százalékra nőtt, miközben a német gyártók visszaestek 26 százalékról 16 százalékra. A külföldi cégek - mint a Volkswagen vagy a General Motors - egyre inkább a közös fejlesztésekre és beszerzésre támaszkodnak. Nyilván önmagában az elektromos hajtás megjelenése és elterjedése még nem lett volna elég a kínai hódításhoz, de e transzformáció nélkül aligha ismernénk ennyi kínai márka nevét Európában.

Az elektromos autók terjedése állhat az átlagéletkor növekedése mögött is: bár az akkumulátorok élettartama változó, általánosságban elmondható, hogy legalább 7-8 évig tudják az eredeti hatótávolságuk 80-90 százalékát. Ameddig ezt a szintet képesek tartani, addig nem érdemes "eldobni" őket. Emellett az autók informatikai tartalma, "techesedése" is indok lehet arra, amiért egy kínai felhasználó tovább tart ki az autója mellett. Végezetül a minőségi javulást se vessük el: azzal, hogy egyre inkább exportra dolgoznak a kínai gyártók, magasabb (vagy akár fogalmazhatunk úgy is, hogy másfajta) minőségi elvárásokat kell teljesíteniük, aminek hála az autóik is tartósabbak lesznek, azokat már nem érdemes 3-4 év után lecserélni.

A statisztikák tanúsága szerint a kínai és európai autós fogyasztói kultúra egyre inkább közelít egymáshoz, amihez az elektromos járművek elterjedése jelentős mértékben hozzájárul. Ugyanakkor nem ajánljuk olvasóinknak, hogy kínai autómárkákra specializálódott veteránautós klubokat hozzanak létre!

Related posts