Vállalatunk határozottan kijelenti, hogy semmilyen kapcsolatban nem áll a Tisza Párttal - így reagált a Strabag Lázár bejegyzésére.
"Leszögezzük, hogy vállalatunk nem finanszíroz semmilyen politikai pártot Magyarországon, nem készít és nem támogat semmilyen közvélemény-kutatást, valamint nem áll semmilyen kapcsolatban a Tisza Párttal" - írta a Strabag a Telexnek, miután Lázár János arról posztolt, hogy szerinte a cég pénzt ad a Tiszának.
Válaszukban jelezték, hogy sem az Építési és Közlekedési Minisztérium, sem Lázár politikai álláspontját nem kívánják kommentálni, ugyanakkor megerősítették elkötelezettségüket a minisztériummal való együttműködés iránt.
Lázár János pénteken a közösségi médiában osztotta meg véleményét, miszerint egy vállalat belépett a magyar választási kampány terébe. "Tisztában vagyunk azzal, hogy a Tisza Pártot anyagi forrásokkal és közvélemény-kutatások megrendelésével segítik" - jelentette ki az építési és közlekedési miniszter. Emellett a Strabagnak azt tanácsolta, hogy gyorsan fejezze be a munkálatokat, és tartózkodjon a politikai ügyektől.
A Tisza Párt úgy reagált az ügyre, hogy "Lázár János lop, csal, rombol és akkor is hazudik, amikor kérdez". Hozzátették, hogy a Tisza, ellentétben a Fidesszel sem állami, sem külföldi, sem céges támogatásban nem részesül.
A miniszter a csütörtöki Lázárinfón is elővette a témát. "A pénzt az országból elvitték, most nem hajlandóak visszahozni. Átcsesztek bennünket, átbasztak bennünket. De, de, ez így van, átbasztak bennünket. [...] Hogy megéri-e a Strabagnak Orbán Viktort, a kormányt és engem átcseszni, az majd ki fog derülni a következő hetekben és hónapokban" - mondta Lázár Békéscsabán.
A minisztérium és a Strabag között feszültséget keltett, hogy 2024 elején súlyos problémák léptek fel az M30-as autópályával kapcsolatban, amely Miskolcot és Tornyosnémetit köti össze a szlovákiai R4-es úttal. Az új, 354 milliárd forintból megvalósult autópálya szerkezeti hibái miatt több helyen elmozdulások és megcsúszások tapasztalhatók, ami a burkolaton repedések kialakulásához vezetett.
Lázár János februárban határozta meg azt a határidőt, amely szerint a Strabag kivitelezőnek október végéig kell befejeznie az M30-as útszakasz javítását. A cég állítása szerint azonban a minisztérium szakmai egyeztetések nélkül, egyoldalúan tűzte ki az október 31-i átadási határidőt. A Strabag szerint műszaki problémák merültek fel, amelyek akadályozzák a határidő betartását, és folyamatosan tájékoztatták az ÉKM-et ezekről a nehézségekről.
Bár előző héten Lázár János megadta az engedélyt, a Strabag a szigorú titoktartás miatt korábban nem kommunikálhatott a projektről. A cég emiatt egy belső levélben magyarázta el a dolgozóinak, hogy szerintük miért késlekednek az M30-as felújításával, valamint visszautasították a minisztérium vádaskodását is. A Strabag szerint az altalaj tömörödése a vártnál lassabb ütemű az M30-as autópálya lezárt szakaszán, ezért még nem kezdhető meg a pályaszerkezeti rétegek építése, és tarthatatlan a Lázár által szabott határidő.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium nemrégiben figyelmeztette a Strabagot, hogy jogi lépéseket fontolgat, amennyiben a vállalat nem tartja be a határidőket az M30-as autópálya felújításával kapcsolatban. "A tervezési folyamat elhúzódott, a kivitelezés pedig szintén késlekedett, így a javításokról mindeddig csupán ígéretek születtek. Ha 2024 őszén nem húzták volna az időt, és időben elkezdődtek volna a munkálatok, most már arról beszélhetnénk, hogy az autósok újra birtokba vehetik az M30-as szakaszt. Ehelyett a Strabag folyamatosan halogatja a feladatokat, kifogásokat keres, másokra hárítja a felelősséget, és elkerüli a saját felelősségvállalását" - áll a minisztérium közleményében.
A Strabag közleménye szerint a vállalat minden rendelkezésére álló eszközt mozgósít annak érdekében, hogy az M30-as autópálya minél előbb elkészüljön. A céljuk, hogy a munkálatok során maradéktalanul betartsák a vonatkozó műszaki előírásokat, és ezzel garantálják a biztonságos közlekedés feltételeit.





