Új fejlemények az ÁTK pályázat terén! Ne hagyd figyelmen kívül!

Az Állattartó telepek megújításának támogatásával kapcsolatos felhívás több szempontból is frissült.
A Közös Agrárpolitika Nemzeti Irányító Hatósága értesíti a kedvezményezetteket, hogy az "Állattartó telepek megújításának támogatása" nevű pályázati felhívás (kódja: KAP-RD01a-RD01c-RD01d-RD01e-2-24) a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből származó agrártámogatások igénybevételének szabályait rögzítő 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: KAP Vhr.) 2025. június 16-i módosítása következtében az alábbiak szerint változott:
A 2.4. A támogatási kérelem benyújtásának módja és egyéb feltételei című fejezetben, a KAP Vhr. legújabb módosításainak fényében, átdolgozásra kerültek a támogatási kérelmek benyújtásának menetére és a benyújtási időszak lezárására vonatkozó szabályok. Ezen kívül a 3.3. A művelet műszaki, szakmai tartalmával kapcsolatos elvárások című fejezet is frissítésre került.
II. rész 2. pontja kiegészül az alábbiakkal: "Amennyiben az érintett tevékenység engedélyköteles, a kedvezményezettnek a kifizetési kérelem benyújtásakor nemcsak a végleges építési és/vagy bányakapitánysági engedélyt szükséges csatolnia, hanem a vonatkozó engedélyezési záradékkal ellátott építészeti-műszaki tervdokumentációt is. Ezen dokumentumok bemutatása elengedhetetlen a folyamat zökkenőmentes lebonyolítása érdekében, biztosítva ezzel a jogszabályoknak való maradéktalan megfelelést és a projekt hatékony előrehaladását."
"ha korábban nem került benyújtásra",
Az IV. rész 2., 3., 4. és 6. pontjának tartalma a következő dőlt betűvel jelölt módon módosult. Ezen kívül egy új, 13. pont is hozzáadásra került az alábbiak szerint:
Ha építési tevékenységet kívánunk megvalósítani, a támogatási és kifizetési kérelem összeállítása során a Magyar Államkincstár, mint az intézkedéshez kapcsolódó közreműködő szerv és a Nemzeti Kifizető Ügynökség (továbbiakban: Kincstár) hivatalos honlapján elérhető Építési Normagyűjtemény (a továbbiakban: ÉNGY) irányadó. A támogatási kérelem keretében a költségvetés tervezése során a benyújtás időpontjában érvényes ÉNGY-ben található tételek azonosítói szerint kell eljárni. A kifizetési kérelem esetében az érvényes ÉNGY referenciaárainak megfelelően, közbeszerzési eljárás keretében megvalósuló beruházások esetén a támogatási okiratban rögzített jóváhagyott összeg mértékéig lehet elszámolni. Amennyiben a kifizetési kérelem benyújtásakor hatályos ÉNGY nem tartalmazza az elszámolandó építési tételt, akkor a kifizetési kérelem és a támogatási kérelem benyújtása között eltelt időszakra az utolsó, érvényes ÉNGY-t kell figyelembe venni, amely az adott építési tételt tartalmazta.
3. "Amikor építési tevékenységről van szó, a kedvezményezett köteles a kifizetési kérelem benyújtásával együtt csatolni az elszámolni kívánt bizonylatot, továbbá az ÉNGY előírásainak megfelelő, részletes számlarészletezőt is. E számlarészletezőnek különös figyelemmel kell hogy megfeleljen az alábbi tartalmi követelményeknek:"
a számla kiállítója által hitelesítésre került hivatkozik a kapcsolódó számlájára tartalmazza az áfa összegét a kapcsolódó tevékenység azonosítóját, a tétel ÉNGY szerinti kódját és megnevezését, a mennyiséget, az egységárat, valamint az összesített árat.
Amennyiben az elszámolni kívánt építési tételek nem illeszthetők be az ÉNGY tételazonosítói közé, a kedvezményezettnek kötelező legalább három, azonos funkcióval rendelkező, összehasonlítható műszaki tartalommal bíró részletes és tételes árajánlatot benyújtania. Ezek az ajánlatok egymástól független kibocsátóktól kell, hogy származzanak, és magyar nyelvűek legyenek, vagy legalább tartalmazzanak magyar nyelvű fordítást. Az ajánlatoknak meg kell felelniük a KAP Vhr. 3. mellékletében felsorolt tartalmi elemeknek is, és ezeket a támogatási kérelemhez csatolni szükséges.
4. "A piaci ár alátámasztásaként nem fogadható el olyan árajánlat, megrendelő, szerződés, utasítás, egyéb kötelezettségvállalás, amely olyan ajánlattevőtől származik, aki/amely a KAP Vhr. 5. melléklet 2.3.2.5. pontjában foglaltak alapján nem minősül függetlennek.
Érvénytelen ajánlatok nem számítanak alátámasztó dokumentumnak. A kedvezményezett felelőssége, hogy betartsa az előírásokat.
Az árajánlatok kiállítására és érvényességére vonatkozó szabályokat az ÁÚF dokumentum részletezi.
6. Amennyiben gépek, eszközök vagy technológiai berendezések beszerzésére kívánja a kedvezményezett a támogatási kérelmét benyújtani, kötelezően csatolnia kell három, a KAP Vhr. 3. mellékletében meghatározott tartalmi elemekkel rendelkező, egymástól és a kedvezményezettől független forgalmazótól származó, azonos funkciójú, összehasonlítható műszaki paraméterekkel bíró árajánlatot. A támogatási kérelemben a költséghatékonyságot, az „érték a pénzért” elvet, valamint a kérelem célkitűzéseit figyelembe vevő legelőnyösebb ajánlatot kell kiemelni, amely a kiválasztott gépre, eszközre vagy technológiai berendezésre vonatkozik, és szakmai indoklást is kell mellékelni. A forgalmazó fogalma nem kizárólag a magyar piacon elérhető szereplőkre vonatkozik.
13. "A művelet megvalósítási helye (nem helyhez rögzítetten üzemeltethető támogatott gép, berendezés állandó tárolási helye) a művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartam alatt, valamint a műveletmegvalósulás befejezését követően a fenntartási időszak alatt kizárólag a támogató előzetes hozzájárulásával változtatható meg. Építési tevékenységet tartalmazó művelet esetén a megvalósítási hely módosítására irányuló változás-bejelentés - a hatósági kötelezés miatt szükséges módosítás kivételével - a támogatási döntés véglegessé válását követő 6 hónapon túl nem nyújtható be."
A 4.2. számú fejezet, amely a művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartamot és a befejezésével kapcsolatos elvárásokat tárgyalja, módosult. A változás értelmében a művelet pénzügyi elszámolásához (záró kifizetési kérelem) kapcsolódó végső benyújtási határidő a támogatási okirat véglegessé válását követő 25. hónap utolsó napjára esik. Ez azt jelenti, hogy a művelet fizikai befejezését követően a kedvezményezettnek egy hónap áll rendelkezésére a záró kifizetési kérelem benyújtására. Ezzel párhuzamosan a 9.1. Kifizetési kérelmek tervezésével foglalkozó fejezet, valamint a 9.3. Elszámolhatóság feltételeivel kapcsolatos szakasz is pontosításra került a többszöri elszámolásra vonatkozó előírások tekintetében. A 7.2. fejezet címe megváltozott "Jogosultsági feltételek és kiválasztási kritériumok" névre. Továbbá, a 8.2. Igényelhető támogatás című fejezetben az igényelhető többlettámogatásra vonatkozó szabályozás is pontosításra került az alábbiak szerint:
"Az igénybevehető többlettámogatás alapját azon elszámolható kiadások képezik, melyek támogatási intenzitása nem haladja meg a 65%-ot."
a 8.3. Igényelhető előleg fejezet újra szabályozta az előleg igénylésére vonatkozó szabályokat az alábbiak szerint:
"A kedvezményezett jogosult arra, hogy előleget kérjen, amelynek mértékét szabadon választhatja meg."
a. A támogatási döntés keretében megállapított támogatási összeg, valamint az el nem számolt vagy elszámolásra be nem terjesztett költségekhez kapcsolódó támogatási összeg legfeljebb 25%-a, de maximum 50 millió forint terjedelmű lehet. Ezen összeg teljes elszámolását követően újabb, legfeljebb 25%-os előleg igénylésére van lehetőség, vagy
A támogatási döntés keretein belül egy adott alkalommal a meghatározott támogatási összeg, valamint az el nem számolt, vagy be nem nyújtott költségekhez kapcsolódó támogatás legfeljebb az összeg 50%-át képezheti.
Ha a kedvezményezett az elszámolható költségek egy részével és ezáltal az arra jutó támogatással már elszámolt, vagy azok vonatkozásában kifizetési kérelmet nyújtott be, akkor az elszámolásra benyújtott költségekre, illetve támogatásra előleg már nem igényelhető.
Egyszeri elszámoláskor sajnos nem lehet előleget kérni.
A kedvezményezettnek legalább az igényelt előleg mértékével megegyező összegű önerővel kell rendelkeznie, melyet az előlegigénylési dokumentációval egyidejűleg igazolni köteles. Az önerő igazolásának elfogadható módjait az ÁÚF tartalmazza.
Az előleget kizárólag a művelet megvalósítására lehet felhasználni. Az előleg teljes összegével az igényelt előleg folyósítását követően - a KAP Vhr. 81.§ (1) bekezdésétől eltérően - legkésőbb a záró kifizetési kérelemben kell elszámolni.
Az igényelhető előlegre vonatkozó további irányelvek:
A támogatási döntés keretében megállapított összeg legfeljebb 25%-ának megfelelő előleg igénylése esetén a Kedvezményezett nem köteles biztosítékot nyújtani. Azonban, amennyiben a Kedvezményezett nem rendelkezik a Kincstárnál fizetési számlával, akkor kötelező, hogy egy hitelintézetnél megnyissa a KAP Vhr. 83. § (2)-(6) bekezdéseiben előírt projektszámlát.
A kedvezményezettnek a projektszámla elérhetőségét az előleg iránti kérelem benyújtásakor egyidejűleg igazolnia szükséges.
Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a második előleg igénylésére kizárólag akkor van lehetőség, ha az elsőként folyósított előleggel teljes mértékben elszámolták a kiadásokat. Ez alatt azt értjük, hogy a benyújtott kifizetési igénylésekben a kiadások előleg terhére történő elszámolását a Kincstárnak jóvá kell hagynia.
A támogatási döntésben megállapított összeg 25%-át túllépő előleg egy alkalommal igényelhető, de ehhez elengedhetetlen, hogy a kérelmező megfelelő biztosítékot nyújtson, amely legalább az igényelt előleg összegével megegyező értékű legyen.
A biztosíték kizárólag olyan hitelintézet által kiállított garanciavállaló nyilatkozat (bankgarancia) lehet, amely a 2013. évi CCXXXVII. törvény hatálya alá tartozik. Egyéb típusú biztosítékok, mint például a pénzügyi vállalkozások által nyújtott kezesség, nem elfogadhatók.
Mentesül a biztosíték nyújtás kötelezettsége alól a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv és a legalább többségi állami tulajdonú gazdasági társaság.
A biztosítékokra vonatkozó szabályozás részletesen a KAP Vhr. 82. §-ában található.
Az előlegre való jogosultság kizárt azon kedvezményezettek esetében, akiknek vagy amelyeknek:
Természetesen! Íme egy egyedi megfogalmazás: "a KAP Vhr. keretein belül megvalósuló agrártámogatási jogviszonyból származó..."
A 2014-2020 közötti programozási időszak alatt keletkezett támogatási jogviszonyból adódóan lejárt tartozás áll fenn a Kincsárral szemben.
Hangsúlyozni szeretnénk, hogy...
Az előleg igénylése és annak jóváhagyása nem mentesíti a kedvezményezettet a KAP Vhr. 84. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettségek alól. Ez azt jelenti, hogy a kedvezményezettnek a támogatási döntés véglegessé válását követően tizenkét hónapon belül be kell nyújtania a megítélt támogatás tíz százalékát meghaladó támogatás elszámolására vonatkozó kifizetési kérelmét. Továbbá, ha az elszámolni kívánt költségek alapján számított támogatás összege túllépi a támogatási döntésben megjelölt összeg 80%-át, az el nem számolt előleg összegével csökkentve, a Kincstár a benyújtott kifizetési kérelmet az előleggel való elszámolás kezdeményezéseként fogja kezelni.
A KAP Vhr. 80. § (8) bekezdése alapján előleg csak akkor folyósítható, ha a kedvezményezett a KAP törvény 11. § (1) és (2) bekezdésében említett forrásokból származó támogatások kezelésére a Magyar Államkincstárnál nyitott, érvényes fizetési számlával bír.
Az előleggel kapcsolatos részletes előírásokat a KAP Vhr. 80-83. §-ai foglalják magukban.
a 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 3. pontjában rögzített jogkövetkezmény a kedvezményezettekre nézve kedvezőbb mértékben került rögzítésre az alábbiak szerint:
Amennyiben a kedvezményezett a záró kifizetési kérelem keretében a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének legalább 60%-át felhasználja, viszont az elszámolt összeg nem éri el a támogatási okiratban megállapított költségek 80%-át, akkor a támogatási okiratban rögzített támogatási összeg a hiányzó összeg százalékával, de legfeljebb 5%-kal csökkentésre kerül. A támogató ezt az összeget a kifizetendő támogatásból levonja. Ha a szankció mértéke meghaladja a kifizetendő támogatás összegét, a kedvezményezett köteles a különbözetet visszafizetni.
a 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 4. pontban rögzítésre került a módosított előleg elszámolására előírt kötelezettség nem teljesítésének jogkövetkezménye, Egyéb KAP vhr. szerinti szövegpontosítások mellett, a KAP vhr. módosításnak megfelelően: módosításra került a "projekt" szó "művelet"-re, módosításra került az "általános költségek" megnevezés "korlátozottan elszámolható költségek" megnevezésre,
További információ a https://kap.gov.hu/ oldalon található.