Figyelem! Digitális teszt kezdődik egy magyar autópályán, és a rendőrség is figyelemmel kíséri az eseményeket.

A Budapesti Műszaki Egyetem által vezetett konzorcium által kifejlesztett innovatív rendszer lehetővé teszi, hogy virtuális rendőrök figyelemmel kísérjék az autósokat az M1-M7-es autópályákon.
A világon szinte egyedülálló rendszert tesztelnek Budaörsnél, amely a baleset-megelőzésen túl akár a közlekedési morál javításában is szerepet játszhat a jövőben.
Az M1-M7 autópályák közös szakaszán, a budaörsi felüljáró-körforgalomnál aktiválták az új intelligens rendszert - számolt be róla a vezess.hu.
Ez a 800 méteres pályaszakasz a világ egyik legkülönlegesebb példája, hiszen a BME kutatói szerint hasonló szakaszt csupán Kínában találunk, ahol azonban sokkal hosszabb útszakaszokat alakítottak ki.
A lap interjút készített Rövid Andrással, a BME Gépjármű-technológiai Tanszék elismert tudományos főmunkatársával, aki a szakmai irányítója az Eureka Central System nevű innovatív projektnek.
A projektről az egyetem honlapján is olvashat, illetve fotókat és egy videót láthat.
A projekt jelenlegi szakasza kutatás-fejlesztés alatt áll. A projekt több munkacsomagra bontva valósul meg, és számos hazai, valamint külföldi, konkrétan osztrák résztvevővel büszkélkedhet. A konzorcium vezetését a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem látja el. A rendszer hatékony működéséhez elengedhetetlen szenzorokat a Magyar Közút biztosította, amely felelős az M1-M7-es útvonal ezen szakaszának üzemeltetéséért.
A jelenleg 800 méteres pályát képes a rendszer digitálisan reprezentálni, lényegében valós időben áll elő egy digitális iker az adott autópálya-szakaszról.
A "valós idő" kifejezés meglehetősen széles értelmezést nyerhet, ezért Rövid András kiemelte, hogy ebben az összefüggésben a digitális ikermodell körülbelül 100 milliszekundum alatt jön létre. Ez a rövid időintervallum lehetővé teszi, hogy a vizsgált útszakaszon közlekedő járművek állapotait folyamatosan nyomon követhessük, és a mozgásuk alapján további, összetettebb adatokat generálhassunk.
Azért ezt az helyszínt választották a tesztelésre, mert itt van meg a pályaszakasz megfelelő kiépítettsége a rendszer felállításához, és a forgalomsűrűség is kellően nagy ahhoz, hogy különböző szituációkat lehessen vizsgálni autópálya-környezetben.
A rendszert alkalmazó szakaszt hamarosan 1,5 kilométerre tervezik bővíteni.