Egy diák visszaigényelte a tandíját, miután felfedezte, hogy a tanára ChatGPT-t alkalmazott az órán.

A mesterséges intelligencia rengeteg tudással rendelkezik, könnyen hozzáférhető, és rendkívül kényelmes, ezért nem meglepő, hogy a diákok gyakran igénybe veszik a segítségét a házi feladatok elkészítésekor. Tanáraik viszont gyakran csalásként tekintenek erre a gyakorlatra. De mi történik akkor, ha éppen a tanár az, aki nem tudja megoldani feladatait a mesterséges intelligencia támogatása nélkül?
A bostoni Northeastern University egyik hallgatója nemrégiben hivatalos panaszt nyújtott be az intézményéhez, és visszakövetelte a több mint 8000 dolláros tandíjat, miután rájött arra, hogy az egyik oktató a ChatGPT-t használta előadásjegyzetek és prezentációs diák készítéséhez - számolt be az esetről a The New York Times.
A diáklány, Ella Stapleton a szervezeti viselkedés órán vett észre valami furcsát, miközben az előadásjegyzeteket olvasta. A jegyzetekben ugyanis véletlenül benne maradtak az utasítások, amit az oktató a ChatGPT-nek adott: "bővítsd ki az összes területet. Légy részletesebb és konkrétabb", majd egy felsorolás következett. Ezután alaposabban megvizsgálta az oktató prezentációs diáit, ahol számos, a generatív mesterséges intelligenciára jellemző árulkodó hibát talált: nyilvánvaló elgépeléseket, torz szöveget és testrészek pontatlan képeit.
A lány dühösen fújtatott, hiszen az iskola hírneve és költségei alapján első osztályú oktatásra volt jogosult. Ez a kurzus kötelező volt az üzleti mellékszakhoz, és a tanterv kifejezetten megtiltotta az "akadémiai szempontból tisztességtelen tevékenységeket", amelyek közé tartozott a mesterséges intelligencia és a chatbotok jogosulatlan alkalmazása is.
Végül Stapleton nem kapta vissza a pénzét a diploma megszerzése után, ez az incidens azonban arra késztette a tanárát, hogy újra átnézze az anyagait, és arra is rájött, hogy alaposabban meg kellett volna vizsgálnia a ChatGPT eredményeit.
Bár a figyelem elsősorban a mesterséges intelligenciát használó diákok körül forog (akik ellen a fellépés rendkívül nehézkes), a tanárok is egyre inkább felfedezik a generatív MI nyújtotta lehetőségeket. A diákok viszont nem tétlenkednek, és hangot adnak elégedetlenségüknek; a képmutatás mellett pénzügyi érvek is terítékre kerülnek. Hiszen gyakran jelentős összegeket áldoznak arra, hogy emberek oktassák őket, nem pedig egy algoritmus, amellyel akár ingyen is konzultálhatnának.
Az oktatók viszont azt hangsúlyozzák, hogy a mesterséges intelligenciával működő chatbotok hasznos segédeszközökké váltak a hatékonyabb oktatás érdekében. A New York Times által megkérdezett tanárok tapasztalatai szerint ezek a chatbotok jelentős időmegtakarítást eredményeztek, hozzájárulva a túlzott munkaterhelés csökkentéséhez, és automatizált tanítási asszisztensként funkcionálva segítették a pedagógiai folyamatokat.
Túllépve a tanárok mesterséges intelligencia használatának kérdésén, sokak számára sokkal aggasztóbb, hogy a diákok is egyre inkább támaszkodnak erre a technológiára. A TechSpot egy tanár beszámolójára hivatkozik, aki arról számolt be, hogy az egyik osztályában a diákok mesterséges intelligenciát alkalmaztak egy olyan kérdés megválaszolására, amely a személyes véleményüket firtatta egy adott témában. Ez arra enged következtetni, hogy a technológia már-már átveszi az irányítást az egyedi gondolkodásuk felett. Noha számos oktató azt hiszi, hogy képesek megkülönböztetni a mesterséges intelligencia által generált tartalmakat és a belőlük fakadó illúziókat, a legfrissebb kutatási eredmények egészen más képet festenek. Egy tavaly brit egyetem által végzett felmérés szerint a tanárok csupán a mesterséges intelligencia által készített feladatok három százalékát tudták azonosítani.