A világ legnagyobb fából épült vasúti hídja csendesen várja sorsát, elhagyatottan, mint egy régi emlék a természet ölelésében.


Kalifornia sivatagos, sziklás vidékén, az Anza-Borrego-sivatagi nemzeti park mélyén egy lenyűgöző mérnöki csoda áll elhagyatottan. A Goat Canyon Trestle a világ legnagyobb, teljes egészében fából készült vasúti állványhídja, amely lehetetlennek tartott vasútvonal merész, de végül kudarcba fulladt álmának állít emléket.

A hidat a San Diego and Arizona Eastern vasútvonal részeként építették, amelyet gyakran csak a "lehetetlen vasútvonal"-ként emlegettek. A célja az volt, hogy San Diegót közvetlen vasúti összeköttetéssel kapcsolják össze El Centróval, elkerülve a hosszabb, Los Angelesen keresztüli kerülőútvonalat.

Az 1919-ben befejezett vasúti vonal megépítése igazi próbatétel volt a mérnökök számára. A Carrizo-szurdok vad és változékony tájéka komoly kihívások elé állította őket. Az alig 18 kilométeres szakasz során 17 alagutat és 14 hidat kellett kialakítaniuk, miközben folyamatosan meg kellett küzdeniük a sziklaomlásokkal és az időjárás szélsőségeivel.

A Goat Canyon Trestle eredetileg nem volt a tervek között, ám a sors 1932-ben közbeszólt, amikor egy földrengés következtében a 15-ös alagút beomlott. A vasúttársaság sürgős és tartós megoldást keresett az útvonal helyreállításához, így végül egy hatalmas híd építése mellett döntöttek, amely a kanyon fölött ível át.

Bár acél felhasználásával gyorsabban elkészülhetett volna a konstrukció, a mérnökök a tartós vörösfenyő mellett tették le a voksukat. A sivatagi kanyonban ugyanis a nappali és éjszakai hőmérséklet-ingadozások rendkívül szélsőségesek, ami a fémet rideggé tette volna, és potenciálisan kifáradásos töréshez vezetett volna. Ezzel szemben a fa anyag rugalmasan alkalmazkodott a környezeti kihívásokhoz, így biztosítva a stabilitást és a tartósságot.

Ráadásul a hidat szögek alkalmazása nélkül tervezték meg, és egy lágy, 14 fokos ívet kapott, hogy hatékonyabban ellenálljon a kanyonban fújó erős szeleknek. A különböző források szerint a híd hossza 182 és 229 méter között mozog, míg a magassága 57-61 méter, ami körülbelül 18-20 emelet magasságának felel meg.

A "lehetetlen vasútvonal" sosem tudott igazán nyereséget termelni. Folyamatosan természeti csapások sújtották: a sziklák omlása, az alagutak beomlása és az áradások rendre tönkretették az infrastruktúrát. A személyszállítás már 1951-ben megszűnt, és bár a teherforgalom időnként még működött, a vonalat gyakran le kellett zárni a helyreállítási munkálatok miatt.

Bár próbálkozások történtek a vonal újbóli életre keltésére, 2004-ben rövid időre sikerült is újra megnyitni. Azonban 2008-ban biztonsági aggályok miatt véglegesen lezárták, és egy 2017-es alagútomlás végleg eldöntötte a sorsát.

A Goat Canyon Trestle ma csendesen áll a sivatag ölelésében. A régi vonatok már rég elhagyták a hidat, de ez a monumentális építmény a kalandvágyók és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében egyfajta szent hellyé nőtte ki magát, bár megközelítése nem éppen egyszerű. A híd látványa emlékeztet mindannyiunkat arra a bátor eltökéltségre, amellyel az ember megpróbálta meghódítani a zord és könyörtelen sivatagi tájat, miközben ez a vasútvonal hivatalosan magántulajdonban áll. Itt, a természet és az emberi kreativitás találkozásánál, a múlt hőstettei még mindig élnek a szívünkben.

Related posts