Riasztó eredmények: aggasztó ütemben csökken a német diákok teljesítménye


A matematika és a természettudomány az a terület, amely a legnagyobb gondot okozza a német diákoknak.

A Humboldt Egyetem Berlin nem csupán a legnagyobb és legrégebbi felsőoktatási intézmény Németországban, hanem a tudományos szféra egyik legelismertebb központja is. Ez a rangos státusz azt is jelenti, hogy az itt folytatott kutatások és felmérések irányt mutatnak a jelenlegi és jövőbeli oktatási trendekhez. A legfrissebb IQB oktatási jelentés alapján, amely a 2024-es adatokat tükrözi, aggasztó tendenciákra derült fény: a diákok jelentős része már a matematika, biológia, fizika és kémia alapvető követelményeivel sem boldogul. Az előző, 2018-as hasonló felméréssel összevetve a tavalyi eredmények azt mutatják, hogy a diákok teljesítménye drámai mértékben csökkent.

A dokumentum rámutatott, hogy a korábbi statisztikák főként az általános iskolás tanulók olvasási és matematikai készségeinek gyengeségeire fókuszáltak. Az újonnan készült felmérés azonban már a kilencedik osztályos diákok esetében is egyre nagyobb hiányosságokat tárt fel a matematika és a természettudományok területén.

A legfrissebb statisztikák alapján a diákok körében minden harmadik tanuló nem teljesítette a matematikai középfokú érettségi szintű tesztfeladatok minimális elvárásait. Ez a szám 10 százalékos emelkedést mutat a 2018-as adatokhoz képest.

A Berlinben megrendezett tartományi oktatási miniszteri konferencia során bemutatott tanulmány számos aggasztó eredményt hozott napvilágra. A felmérés szerint a diákok közel 10%-a (9%) nem teljesítette a matematikai érettségi (Hauptschulabschluss) alapvető követelményeit. Az érettségire készülő fiatalok közül 25% nem tudta teljesíteni a kémia, 16% a fizika, míg 10% a biológia tantárgyhoz kapcsolódó elvárásokat. Az általános teljesítmények az utóbbi időszakban romlottak, és ez a tendencia független volt a diákok szociális és családi hátterétől. A problémák a különböző iskolatípusok, köztük az általános iskolás és a gimnáziumi tanulók körében egyaránt megfigyelhetők.

Lesújtó az is, hogy általánosságban csökken a fiatalok érdeklődése a matematika és a természettudományok iránt. Nagyon magas azoknak az aránya, akiket ezek a tárgyak alig érdekelnek. Ugyanakkor csökken a diákok iskolai kötődése is.

Bár a kilencedikes diákok jelentős része azt állítja, hogy nem érzik magukat súlyosan érintettnek pszichoszociális nehézségek által, és elmondásuk szerint erős szociális elköteleződést mutatnak, a kutatás egy aggasztó tendenciát is felfed. A felmérés szerint a válaszadók 17%-a gyakran találkozik érzelmi problémákkal.

A szerzők szerint a Covid-korlátozások utóhatásai rányomták bélyegüket a diákok teljesítményére.

Az elért kompetenciaszintre jelentős hatással volt a társadalmi-gazdasági különbségek fokozódása az iskolákban, valamint a bevándorló tanulók számának folyamatos növekedése.

A legújabb tanulmányok ugyanakkor azt is kimutatták, hogy sok fiatal fokozott szorongást és bizonytalanságot tapasztal a globális válságok következtében. Továbbá széles körben feltételezik, hogy a közösségi média használata hatással lehet a gyermekek és a serdülők mentális egészségére.

A tavalyi év során egy reprezentatív kutatás keretében több mint 48 ezer kilencedik osztályos diákot vontak be a tesztelésbe az Egyesült Államok 16 szövetségi államából. A résztvevők különböző kérdőíveket töltöttek ki, amelyek az érzelmi állapotukra, az otthoni környezetükre és az iskolai oktatási feltételekre vonatkozóan tartalmaztak kérdéseket.

A Német Pedagógusok Szövetségének elnöke szerint az eredmények vészjelzést jelentenek az oktatási rendszer számára.

Related posts