A magyar vagongyártás komoly fenyegetettséggel néz szembe, hiszen a Ganz-Mavag és a Dunakeszi Járműjavító sorsa megpecsételődött: felszámolásra kerültek.


A magyar vasúti járműgyártás súlyos válságba került: a bíróság döntése értelmében a Ganz-Mavag International Kft. és a Dunakeszi Járműjavító Kft. felszámolásra kerül. Ezek a két, a gazdaság szempontjából kulcsfontosságú vállalat jövője most már kérdésessé vált. Szakértők véleménye alapján csupán az állami beavatkozás jelentheti a megoldást az ágazat megmentésére.

A Fővárosi Törvényszék csütörtöki határozata értelmében felszámolják a Ganz-Mavag International Kft. (GMVI) és a Dunakeszi Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft. működését, ahogyan azt az Opten cégadatbázisa is megerősítette. Ez a lépés jelentős hatással bír a magyar vasúti járműgyártás két fontos szereplőjére, amelyek az utóbbi évek során súlyos pénzügyi problémákkal szembesültek – számolt be róla a Szabad Európa.

A GMVI a vállalatcsoport központi elemeként funkcionál, amely magában foglalja a dunakeszi gyárat is. Érdekesség, hogy 2020-ban Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a honvédelmi miniszter, rövid időre a cég tulajdonosává vált. Ebben az évben a vállalat sikeresen elnyerte a MÁV-tól a járműgyártásra vonatkozó 32 milliárd forintos megbízást, ezzel jelentős szereplővé lépett elő a piacon.

A helyzet komolyságát jelzi, hogy a Dunakeszi Járműjavító 673 munkavállalót foglalkoztat, és kulcsszerepet játszik a magyar vasúti közlekedésben. Itt készültek többek között a KISS emeletes motorvonatok középső kocsijai, emellett a gyár számos fontos javítási feladatot is ellát a MÁV számára.

A cégcsoport kihívásai az Egyiptom számára készült 1350 darabos személykocsi-megrendelés körül bontakoztak ki, miután az orosz Transmashholding a háborús szankciók következtében kénytelen volt visszavonulni a projektből. Ezt követően a dunakeszi üzem komoly anyagi veszteségekkel nézett szembe, és csak nehezen tudta folytatni a gyártási folyamatokat.

A kormány már korábban is többször kifejezte elkötelezettségét a stratégiai fontosságú gyár megmentése iránt, ennek érdekében két rendeletet is elfogadtak. A szakértők véleménye szerint azonban a pénzügyi stabilizációhoz legalább 40 milliárd forintos állami támogatásra lenne szükség. Ez az összeg azonban úgy tűnik, hogy túlságosan megterhelőnek bizonyult a hatóságok számára.

Szakértői vélemények szerint a legvalószínűbb kiút az lehet, ha az állam felszámolási eljárás keretében megvásárolja a cégeket - ez gyakorlatilag újraállamosítást jelentene. Ugyanakkor a folyamat jogilag és pénzügyileg is bonyolult.

A Dunakeszi Járműjavító értékének nagy részét ugyanis nem a fizikai vagyon, hanem a speciális engedélyek, licenszek és ISO-tanúsítványok adják, amelyek nélkül a vasúti járműgyártás nem folytatható. Ezek új megszerzése egy újonnan alapított cég számára akár másfél évig is eltarthatna.

Related posts